NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17
Skrivet av: Pierre Nilsson skrivet 1999-06-29, 17:19
Hej Anders!
Jag har alltid sedan barndomen varit intresserad av min släkt och vilka i byn jag var släkt med. Själv bor jag i byn Råby i Grödinge där de har verkat jorden så långt det går att komma (1600-talet). En lekkamrat till mig som inte hade släkt här utan bodde en bit härifrån var också nyfiken på släkten här i min lilla håla.
 
Hösten 1989 när jag var 9 år och min kompis 10 år gamla sa han till mig så här: Undra hur gamla de där nedruttna husen är? Ja, jag tror att de är från 1700-talet eller så. Vi går väl och kollar in dem.
 
Vi gick runt i byn först helt själva och undersökte ett gammalt båtsmanstorp som var mycket förfallet men vi vågade inte gå in där p.g.a rasrisken. Jag visste ju var byns äldsta man som då var 82 år bodde. Vi gick in där och frågade lite saker. Sen kom han ut och berättade om sin barndom föräldrar, syster m.m. Vi blev mycket intresserade av historien.
 
En höstdag 1991 då jag och samma kompis kom tillbaka till den gamle mannens hus ropade vi på honom. Men han svarade inte. Dörren var olåst så vi gick in. Min kompis hittar honom död i köket och jag ropar på honom att komma upp och titta en sak. Han springer upp för trappan och ser mitt fynd. Mängder av bouppteckningar och en hel släktutredning ner till 1674. Vi blev överlyckliga över fyndet och tog över det till huset som jag fortfarande bor i och började analysera det. Väldigt lite av detta användes senare till min egen släkt.
 
1992-95 hämtade jag in uppgifter från hela släkten och fick ett material att bearbeta.
 
Sommaren 1996 åkte jag för första gången till ett arkiv och kommer ner på 1500-talet direkt. Fort gick det och nu tre år efter detta första arkivbesök (alltså 1999) och tio år sedan min kompis och jag gick och hälsade på den gamle mannen så har jag jättemycket uppgifter om min släkt. Min kompis som var med för 10 år sedan finns inte längre i livet. Han dog för tre veckor sedan en mycket tragisk död, bara 20 år gammal. Vi var dödspolare sedan 1987.
Han hann aldrig börja släktforska.
 
Jag kommer nog alltid i hela mitt liv att hålla forskningen igång. Jag försöker göra allt så fort som möljigt och det blir bäst så. Idag har jag 1200 förfäder ner till år 1500.
 
Mvh
Pierre N