NULL Skriv ut sidan - Kommana

Anbytarforum

Titel: Kommana
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2005-11-16, 18:33
Hej! Jag försökte hitta fler exempel på R och K i samma kyrkbok, men hittar inget som direkt liknar just denna bokstav! Jag förstår hur du menar Anna-Carin, men två invändningar är att skrivaren kan ha lyft pennan även i detta fall, men det sista benet kan ha råkat starta där den stora bågen slutar (för detta talar att bågen avtar i kraftighet, som om pennan är på väg att lyftas, och att benet plötsligt är väldigt kraftigt); och att det stora R:et nästan alltid här har en inledande båge till vänster i den första rörelsen nedåt. I K:et och i detta namn är det en rätt kort nerstapel rakt ned, med skillnaden att den oftast börjar lite till vänster i K:et, men i detta namn börjar till höger om huvudstapeln. Bland andra K hittar jag för övrigt flera där bågen går ihop med den sista grenen. Oj, det blev rörigt, känns det som.  Slutsats: jag vet inte!
 
Ann-Mari, ingen hfl i denna socken i alla fall. Störst (enda?) chans att hitta barnet i ett annat belägg är nog när hon föds. Men var? Det är ett bortlämnat barn, vars moder sägs vistas på andra sidan Skåne.
 
Om det gick att identifiera modern Catharina Schneider kanske man kunde hitta födelsenotisen.