NULL Skriv ut sidan - Räpplinge

Anbytarforum

Titel: Räpplinge
Skrivet av: Sven-Åke Nykvist skrivet 2013-05-17, 10:13
Tyvärr har jag inte någon data på Johan Henric von Sydow. Endast uppgiften i Kalmar stadsförs födelse- och dopbok gällande Ulrica. Kalmar stf C:6 sid 195. Det kan mycket väl vara en brorson.Kanske en Kalmarsläkt.  
När det gäller klockaren Johan Peter Eneman vet jag att han gifte om sig och fick flera barn med henne.
En son fick han med Catharina Christina Lindström,sonen Jean(Johan) Magnus Eneman som är min fffff. Denne son fick oäkta en son Carl Egidius f 18250125, Källa Räpplinge med pigan Caisa Lisa Pehrsdotter, f 1960104, Bäck Åby (H.
Innan sonen föddes flyttade Jean(Johan)Eneman till Stockholm.Han gifte sig 18361120 i Katarina församling med Chatarina Charlotta Laggman f 18021121.Äktenskapet barnlöst. Har inga data på henne.
Beträffande Nils Utterboms födelseort har jag fått dessa uppgifter av U Eneman som forskar om släkten Eneman. Det ska finnas i inrikes tidningar 17931220 på sidan 3 en dödsruna över Nils Utterbom.  
Han dog den 21 nov 1793 och bbegrades den 29 nov 1793.  
Han var född år 1696 den 16 juli uti Östra Stenby socken på Vikbolandet, har tjänst på Ållernö, Rotenberg, Åkerholm och Nygårds säterier, de sista 50 åren har han bott i Gamal byn vid Västervik; varit 3;ne gånger gift; han var de sista åren blind, men hade god hälsa till några dagar före sin död uti sitt 98 ålders år Hänvisning http://magasin.kb.se/searchinterface/page.jsp?issue id:kb:311694&sequence number=3.
Mvh  
Sven-Åke Nykvist