NULL Skriv ut sidan - SV: Sophie Brahe (Ottesdotter)

Anbytarforum

Titel: SV: Sophie Brahe (Ottesdotter)
Skrivet av: Lennart Thomasson skrivet 2022-02-25, 17:39
Tack för ditt inlägg Markus !
Som du säger så var hon ganska gammal när hon kom till Årup 1618.
En del frågetecken, som du påpekar, vad hade hon gjort innan i livet ?
Hon hade tydligen pengar eftersom hon skänkte , eller bekostade, altartavla, predikstol, dopfunt och herrskapsbänkar till Ivetofta kyrka ?
Varför bosatte hon sig i Årup ? Släkten Bille hade ju koppling till Ljungby så det var kanske lite logiskt.
Hon dog ju 1621, kände hon att hon inte hade långt kvar och ville sätta ett avtryck i historien genom sin insats till kyrkan ?
Begravningsceremoni i Kristianstad och sedan överflyttad till Ivetofta kyrka ?
Prästrelationerna från 1667, att jungfru Sophie ligger begravd framför altaret ?
Renovering av kyrkan i mitten av 1850-talet, där stora delar av golvet och långhuset byts ut, men Sophie får ligga kvar inom kyrkans hägn ?
Har försökt finna något spår efter hennes ev. begravningsplats i Heliga Trefaldighet i Kristianstad utan att lyckas.
Ser i alla fall att uppgifterna i "Kyrkor i Lunds stift, guider producerade av kyrkoguiden, lista/Bromölla kommun/Ivetofta kyrka " inte stämmer vad gäller Sophie Brahe och Årup.
Kollade också din länk Ola:1. Får väl bli ett besök på Landsarkivet i Lund i så fall !
Jag känner att jag kanske har snöat in på detta ämne men inser nu att jag kanske inte får reda på mer, men man vet ju aldrig !
Jag tänkte bifoga en bild på Sophies gravsten i alla fall !
/Lennart