NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2012
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2006-07-21, 12:53
Söker uppgifter om min morfars mormors far Bengt Halldins förfäder. Han föddes i Slättåkra socken den 7 mars 1781 som son till torparen Knut Bengtsson på torpet Spiltås(-en) som jag tror låg under gården Ry Jonsgårds ägor (rätta mig ifall jag har fel) och hans hustru Anna Jönsdotter. Bengt hamnade efter ett äventyrligt leverne så småningom i Småland där han blev trädgårdsmästare först på Engaholm säteri (i Aringsås socken) och sedan på Oby säteri (i Blädinge socken); han avled 24 januari 1851 efterlämnande sex barn och en betydligt yngre änka.
Nu är mitt problem att finna varifrån Bengt Halldins far Knut Bengtsson kom. Det jag har funnit om honom är att han vid sin vigsel i Slättåkra 1775 7/10 var dräng i Slättåkra by. Han fick åtminstone tre barn med sin Anna:
Ingierd Knutsdotter f 10/2 1778 - vart tog hon vägen?
Bengt Knutsson (senare kallade han sig Bengt Halldin)  f 7/3 1781
Johannes Knutsson f 30/7 1787, död 1794 23/1
- möjligen fanns fler barn som ej är antecknade i födelseboken, ty i mtl 1813 nämns dottern Bengta 27 år (dvs född ca 1785) ss boende hos föräldrarna i Spiltåsa.
 
Knut Bengtsson avled 9 maj 1817 i Spiltåsa, 76 år gammal. Hans födelseår skulle således vara cirka 1741. Enligt husförhörslängden avr han född 1744. Slättåkra födelsebok har uppenbara luckor på 1740-talets början.  
 
I mantalslängden har jag funnit att hos Knut Bengtssons familj år 1785 (mtl uppgjord 4 dec. 1784) bor: utgamla föräldrarna - inga namn. År 1786 nämns gamla änkan Kierstin boende hos Knut (hon var över 63 år och befriad ifrån skatt); år 1788 är hon ej upptagen och mtl 1787 ej kontrollerad. Vidare forskning ger intressanta notiser hos Knuts familj:
mtl 1781 + 1783:  nämns gamle fad:[ern] Jöns och h.[-ustrun] [båda över 63 år]
mtl 1784: utgamle fadren Jöns och h: [båda över 63 år]
- nu har säkert den observante noterat att Knuts svärfar (Annas far) hette Jöns - men det är ej denne som avses i mantalslängden ty Annas far Jöns Börgesson i Kubbebol avled 24 maj 1782 och hans änka, Annas mor, Ingierd Jeppesdotter (1714-1787) är upptagen i mtl för byn Kubbebol på 1780-talet.
Vem är då fadren Jöns som nämns i Spiltås ? Jag antar att det är en styvfar till Knut Bengtsson som avses. Kanske är änkan Kerstin hans hustru och Knuts mor.  Vet någon vilka dessa är?
 
Bland Knut Bengtssons barns faddrar nämns bla Olof Jonsson i yttra Ry och hans hustru Karin Bengtsdotter - dessa vigdes  1767 i Slättåkra k:a och Karin anges då komma ifrån Slättåkra by (precis som Knut gjorde då han vigdes!).
En annan fadder var 1787 pigan Lisbeth Bengtsdotter i SLättåkra (by), Vid Spiltåsen och stugan nybygget antecknas även i mtl sockenskomakaren Börge Jacobsson med hustrun Gunnild Bengtsdotter - de skrivs senare ss boende i Spiltås. Då de vigs 1779 28/3 i Slättåkra k:a anges Gunnild komma ifrån Slättåkra by - är hon en syster till Knut Bengtsson?
 
Möjligen är Knut och hans eventuella systrar komna ifrån en annan socken. Alla uppslag och minsta halmstrå om Knut Bengtssons bakgrund tas tacksamt emot. Likaså undrar jag ifall Spiltås(a-,-en) fortfarnde finns kvar eller var man kan finna ut dess läge idag.