NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-09-22
Skrivet av: Marianne Westman skrivet 2010-01-16, 19:43
Hej Gunnar
 
och tack!
 
Så nästa fråga som är en helt annan.
Jag sitter och läser Segerstedts samling: Skogsfinnarna i Skandinavien, FINNSAM 2006,s 165, där det står om Väse s.k. finbygd (med 1 n).
Det talas om Skyttjärn som ett finnboställe, där namnet Finnängen lär erinra om finsk bosättning. Tre finnar ska ha bosatt sig i Skyttjärn Stor, Mellan- och Lillfinnen. De råkade i gräl och två av dem slog ihjäl den tredje.  
 
Så talas det om en Lars Larsson i Finnängen, Finn-Lars kallad som berättar om sin farfar som talade finska.
 
Detta är avrapporterat 1887, och kommentarerna som görs i boken av Jan-Erik Björk är att rapporten inte avser de ursprungliga finska bosättarna utan senare tids folk, s 167.
 
Mitt problem just nu är att jag lever ett abonnemangslöst liv för att städa min databas och läsa litteratur, så jag kan inte leta efter någon Finn-Lars i Finnängen (inget napp på webb-sök). Är det någon som har lust att hjälpa mig? Jag är litet nyfiken eftersom min anmoder Annas bror hette Lars Larsson 1830-1891 och bodde i Skyttjärn (g m Maria Jonsdotter) (ref HFL AI:30 s 675, 31 s 670, 34 s 718, 36 s 716).
 
Så är jag jättenyfiken på de tre som var osams och den ene slogs ihjäl. Någon som vet något närmare om detta. De borde ju ha blivit åtalade åtminstone för dråp tycker jag.
 
Hälsningar
Marianne