ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hvad er en Gorro?  (läst 864 gånger)

2003-09-17, 23:25
läst 864 gånger

Annelise Brahtz

En mand er en kyrkjeherde och GORRO (for over 200 år sedan)
 
Mvh.
Annelise Brahtz

2003-09-18, 04:22
Svar #1

Roland Johansson

Är du säker på att du har läst rätt? Präster titulerades ofta med Herr före namnet, så ordet är måhända en felläsning för det vanliga svenska ordet herre.

2003-09-19, 00:23
Svar #2

Annelise Brahtz

Hej Roland
Nej, jag har inte läst fel. Det står skrevet i boken Ingevaldssläkten av Olof Ljung. Där omtalas en mand från Ör socken som kyrkjeherda och gorro. Denne mand blev födt for 300 år sedan, och var en mycket hädrat person. som ochså blev adelig. Der blev afslöret en bæste av honom i Ör, da de firade att det var 300 år sedan han blev födt.
Hilsen
Annelise

2003-09-19, 01:33
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Gorro finns inte i Svenska akademiens ordbok på nätet. Inte heller kan jag hitta det i mitt latinska lexikon. Däremot känner jag ordet från spanskan där det betyder mössa/hätta, men det blir ju i sammanhanget inte begripligare för det.

2003-09-19, 10:02
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej Annelise,
 
Kan det inte vara en Guru.
 
Mvh Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna