NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2012
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-01-25, 15:09
Vad gäller släktnamnet har inte heller jag sett det för Erik i domböckerna (jag har ännu framför allt skummat igenom 1690-talet). Det enda stället där jag sett Erik kallas med släktnamn är det ovan omtalade omnämnandet hos Salomon Kraft, i samband med riksdagen 1682. En koll i ovannämnda arbete av Wilstadius står bl.a. på tur.
 
Syskonbarn har här självklart betydelsen kusin - slarvigt av mig, tack Anders! - den nuvarande betydelsen är väl väldigt ung tror jag (1900-tal?). Noterbart är att i samma andetag som Joen Larssons hustru nämns som Arvid Nilsson Ruths syskonbarn, omnämns Joen själv som syskonbarn till rådmannen Lars Larsson Hilling. Ska man anta att Arvid är kusin på mödernet blir samtidigt svårt att passa in Brita Gunnarsdotter som Maria Pihlqvists mormor (om nu Per Svensson är en styvfar). Kanske kunde man finna om Per Svensson eller något av hans barn dyker upp med namnet Kylander/Kilander? Är det annars någon har Lennart Zielfelt artikel i SoH om Ruthsläkten i Gränna? Här kanske man kunde få någon ledning till exakt hur Arvid är släkt med Joens hustru.
 
Jonas Pihlqvist vet jag inte mycket om. Barnen som dör 1717 är tidigare noterade ströfynd i db. I dombok för Gränna rådstuga 1694-08-04 nämns att Petter Berggren uppvisar ett köpebrev på en jordstycke daterat 1692-10-14 av svågern Mon.r Jonas Pijhlqvist. (Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIBAA:2068 ArkivDigital bild 4260).