NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-10
Skrivet av: Monica Warnstam skrivet 2004-03-17, 22:35
Inger-Britt,
Här är en liten sammanställning över vad jag funnit i US Census på Aron och Petronellas familj
 
1910  
Bodde familjen på 84 Grove Street, Hartford, Connecticut
Aron var Saloonägare
Petronella hade döpt om sig till Nellie, hon hade fött 5 barn varav två var i livet
Hans A 29 år = född ca 1881 i Connecticut
och Arthur J - några år yngre det är svårt att se då bilden är suddig.Han är också född i Connecticut.
 
1920
Aron, 60 år och Petronella, 59 år hyr fortfarande på 84 Grove Street, Hartford, Connecticut.  
De immigrerade 1880 och de blev amerikanska medborgare 1886. Ingen av dem arbetar.
Sönerna bor inte tillsammans med dem nu.
 
Clarence J, 32 år = född ca 1887 i Connecticut av svenska föräldrar bor tillsammans med sin  hustru Jennie B och 2-årig son Clarence J Jr (f ca 1918) på 187 Bond Street, Hartford, Connecticut. Han var byggmästare (Contractor building)
Det kan vara han som hette Arthur i US Census 1910. Det förekommer en hel del feluppgifter i Census. Felskrivet eller fel uppgivet.
 
Hans A Elmgreen, 39 år finns på Manhattan i New York, Roamer (Inneboende) på West 129th Street och försörjer sig som taxichaufför. Ogift.
 
1930
Petronella, änka nu 70 år och hennes son Hans nu 49 år lever tillsammans på 84 Grove Street, Hartford, Connecticut
Hon är änka och de hyr sin bostad för $25. De har ingen radio (De kollade radioinnehav vid mantalsskrivningen 1930)
Hans är taxichaufför på ett bolag som heter Taxicab.
 
Clarence J återfinner jag i Cromwell, Middlsex Co, Connecticut med sin hustru och en son Jack, 17 år på adress 239 Masa Street eller något liknande. Clarence's efternamn har här blivit tolkat som Elmynn :-).  
Han är chefsingenjör på ett Apartment house om jag kan tolka det hela rätt.
De äger sin bostad till ett värde av $10 000 och de har radio.
 
Nu ska jag se om jag hittar något på den andra familjen - om jag gör det så återkommer jag här - annars inte...
mvh
Monica