NULL Skriv ut sidan - SV: Södra Vi

Anbytarforum

Titel: SV: Södra Vi
Skrivet av: Rasmus Johansson skrivet 2016-04-13, 14:28
Hej,

min fm mf mm ff Jon Månsson, var torpare i Bäckhult, Hallersrums ägor, Djursdala (H) och är enligt husförhörslängder född 1733 i Södra Vi. Han gifter sig 9/11 1755, då som dräng i Björkesnäs, med Gunilla Isaksdotter vars far Isak Nilsson är den tidigare torparen i Bäckhult. Jon Månsson är sedan bosatt på torpet Bäckhult fram till sin död 8/4 1810 då sonen Per tagit över.

Är det någon som vet om denne Jon Månsson kan vara identisk med en Jons (så som jag läst det), Måns Jönssons barn, som döps 24/6 1733 i Låxbo? (Södra Vi C:2 (1716-1745) Bild 163 / sid 319)

Enligt en gammal anteckning från en äldre forskare som hjälpte mig i början av min släktforskarkarriär ska så vara fallet, men numera är jag mer skeptisk.

Måns Jönsson är också min ana genom dottern Sara Månsdotter, och han ska dessutom var far till en Jöns Månsson - vilket väl är det som förvirrar mig.

Då jag ser att Berit Sjögren och andra ättlingar till Måns Jönsson tidigare skrivit i forumet hoppas jag att någon sitter inne med mer info. :)

Tack på förhand!