NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 augusti, 2013
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2013-01-18, 20:29
Hej Björn,
 
Per var visserligen uppväxt i nämnda trakter, men inte född där. Han påträffas i hfl. tidigast i Österåsen, men uppgifterna är så knapphändiga att det inte är uppenbart vilken familj det rör sig om. Där står: På ägorna Quikbergs Enka 33 år  Pehr 13 [år] Ingebor 10 [år] (Bergs kyrkoarkiv AI:3 s. 133r). Pers födelse finns inte införd i ministerialböckerna men väl systern Ingeborgs. Född 26/2 1807 av dragonen Jacob Qvickberg och hans hustru Gölin Pålsdotter (Bergs kyrkoarkiv C:3 s. 137). I mitt soldatregister ser jag att Jacob tidigare tjänstgjort vid Brunflo kompani, men då med namnet Qvick. Med samma namn gift 1804 med pigan Gölin Pålsdotter från Kungsnäs, Näs sn.
 
Lockne saknar födelsebok före 1809, men med kyrkoräkenskapernas noteringar om betalningar för kyrkogång som grund har jag en början till ett födelseregister för åren 1778-1810 omfattande drygt 500 poster. Därav är ca 300 individer med andra källors hjälp identifierade och namngivna. Bland dessa det barn som var grund till att Jacob Qvick i Haga betalade för sin hustrus kyrkogång räkenskapsåret 1804-1805 (Lockne kyrkoarkiv LIa:4 s. 30). Per var alltså född i Lockne.