NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 februari, 2015
Skrivet av: Bo Ahlstedt skrivet 2014-06-03, 19:11
Hej,
 
Tack för att du hörde av dig Martin!
 
Jag har samma tanke som du, dvs att Sven Tuvesson är Sven Svenssons pappa. Dels som du nämner så var Sven Tuvesson hustru närvarande vid det första barnets dop (Joen). Sven Tuvesson dör 1733. Sonen Sven Svensson döper sitt nästa gossebarn efter 1733 till Sven (1737) vilket stödjer att Sven Tuvesson är far till Sven Svensson. Namngivningstraditionen var stark så när föräldrarna avlider så var det vanligt att man döpte sitt nästa barn till föräldrarnas namn. Dessa två saker gör det sannolikt att Sven Tuvesson är far till Sven Svensson.
 
Jag har också kommit fram till att Elna har en syster som heter Kerstin och som var gift med Mårten Olsson. Att Sven Svenssons hustru Elna var närvarande på ett av Kerstins barns dop var ny information för mig.  
Sedan som du skriver så var Kerstin närvarande vid Sven Svenssons barn Svens dop.
Detta gör det troligt att Kerstin och Elna är syskon.
 
Vem som är Sven Tuvessons hustru samt vilka hans föräldrar är återstår att lösa.  
 
När det gäller Elna Jonsdotters föräldrar har jag bara en lös fundering. När hon gifter sig kommer hon närmast från Hagstad. Hon och hennes man Sven bosätter sig i Hagstad vilket tyder på att Elna kommer därifrån och att hennes make Sven gifter sig till en gård. Flera personer från Hagstad närvarar vid barnens dop så även där finns kopplingar till Hagstad. Ett av dopvittnena vid sonen Jons dop heter Jon Jönsson från Hagstad. Detta kan vara hennes far men det enda som säger det är orten och hans förnamn vilket jag inte tycker räcker för att binda honom till Elna Jonsdotter.  
 
Vi får hoppas att någon ytterligare släktforskare kan bidra med något som kan ge oss svar.
 
Med vänliga hälsningar
Bo Ahlstedt
 
(Meddelandet ändrat av ghjoyl 2014-06-03 22:48)