NULL Skriv ut sidan - Gräs

Anbytarforum

Titel: Gräs
Skrivet av: Hans Palenius skrivet 2010-05-08, 23:39
Hej Anders! De många Gräs som finns i Landskrona tycks inte hänga ihop med de Gräs som finns i Allerum och Saxtorp. Namnet kan, som du säger, ha börjat även i Landskrona med ett förnamn Greger, som via Grässon blivit Gräs. I Landskrona har jag dock ännu inte hittat mer än Nilla Gräsdotter, som den 17.6.1804 gifte sig i Landskrona med Carl Reuter, som med sitt efternamn antyder något sådant. Ett annat giftermål skedde i Landskrona den 17.4.1812 mellan Maja Christina Gräs och John Malmström. Liksom nr 2), 3) och 4) kan jag inte knyta Nilla och Maja Christina till min släkttavla med Bengt Gräs 1). De flesta av dessa personer Gräs är med stor sannolikt släkt, eftersom de t ex förekommer som dopvittnen hos varandra vid olika dop inom släkten. Nr 3) Johannes Gräs har via sin son Magnus två barnbarn, som adopteras av olika släktingar till mig, när föräldrarna dör. Det finns alltså band mellan de olika personerna Gräs i Lanskrona, som antyder att de också är biologiskt knutna till varandra. Men hur?
Hälsningar,
Hans.