NULL Skriv ut sidan - SV: Behm

Anbytarforum

Titel: SV: Behm
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2017-02-24, 16:01
Ett skäl till att vi diskuterar frågan om säg Gävle-släkten Behm och Isak Behms släkt (och även Linköpings-och Nyköpings-släkterna) i själva verket var en och samma beror väldigt mycket Viktor Behms släktböcker (1888, 1913) samt Victor Örnbergs bidrag i Svenska ättartal. Jag skrev om det i Svensk Genealogisk Tidskrift 2014:1. Jag tror vi fäster för stor vikt vid det eftersom det var mer önsketänkande än något annat. Detta sagt ska jag ändå fördjupa mig lite i det.


När man plöjer igenom källmaterial för 1600-talet hittar men en hel del Behm. Flera har nänts i den här tråden. Men det finns många andra. Ett exempel är konstnären Hans Behm som var verksam med att göra predikstolar i mellansvarige. Han har förstås inget med Hans Behm från Gävle-släkten att göra. En annan är tulltjänstemannen Israel Behm som var verksam i andra halvan av seklet. Jag känner inte till hans ursprung men han var gift med en kvinna som änka efter en av Rothoffierna (oklart vem). Här finns i vart fall en indirekt koppling till Gävlesläkten eftersom en av Viktor Behms uppgivna källor var Lorentz Wolter Rothoffs Behmska släktregister. Lorentz Wolters mamma var sonsondotter till Jonas Mikaelsson. Förmodligen är detta en ren tillfällighet. Det finns också många andra med namnet Behm.


Poängen är att samma namn inte alls bevisar ngn släktskap. En gissning i fallet som Erik kommenterar är att det faktum att Isak Behm avlider ca 1630 och att familjen försvinner från Gävle faktiskt var det som gjorde att Daniel Behm börjar använda namnet ungefär 1638. Dock en gissning utan grund. Och jag håller med om att skillnaderna i namnskick talar mot ett gemensamt ursprung.


En annan sak som talar emot det är att Isak Behm endast är belagd med släktnamn (första gången 1597 eller 1598 om jag kommer ihåg rätt) och aldrig med patronymikon medan Gävlesläktens stamfar Jonas Mikaelsson alltid är belagd med patronymikon under sin livstid men aldrig med namnet Behm. Det första belägget jag har är från 1649 i rådhusrättens protokoll i Gävle, nästan ett decennium efter det att sonen Daniel börjat använda namnet, men då kallas Jonas salig.


Mikael Behm är en annan historia inte minst pga av Jonas Mikaelssons patronymikon. Finns det en släktskap kan det förstår vara att han är en son. Man skulle kanske tom kunna tänka sig äldste son. Men det återstår att visa i så fall. Han passar i vart fall in generationsmässigt. För övrigt stort tack Lars-Olof för upplysningarna.


En sista kommentar ang Eriks meddelande om Isak Behms landbönder i Skärplinge. Intressant ledtråd, har inte sett den tidigare. Men tanken om att det kunde varit hans hustrus innehav väcker en annan tanke hos mig. Jonas Mikaelssons fäderne och möderne är ju okända men hans hustru Annas fäderne och möderne är ju ganska väl kända. Kan det finnas någon släktskap mellan henne och Isak Behms hustru Maria? Finns alltså  lite att göra ikväll.