NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-15
Skrivet av: Bengt Örtenholm skrivet 2004-03-30, 13:30
Hej Bengt catshaman!
Jag vill bara komma med en förfrågan till dig beträffande Christina Stake. Du anger, att hon hette Christina ERIKSDOTTER Stake och ej Christina Olofsdotter. Elgenstierna uppger ju under ätten Bagge af Söderby, att hon skulle ha hetat Olofsdotter, men å andra sidan är ju, som bekant, Elgenstierna behäftad med många fel och åtskilligt har ju rättats i hans verk genom senare tiders forskningar.
Den Kerstin (Christina) som nämns under Stake tab. 4 levde enl. EÄ ogift 1660. Å andra sidan dog den Christina under tab. 20 ogift före 1629.
Jag håller f n på med, att lägga in min släkt i datorn i programmet Brother´s Keeper 6 och har kommit till Sven Pedersson Bagge (af Söderby) och Christina Olofsdotter Stake, om nu inte barnen Bagge af Söderby tillhör ett eventuellt tidigare gifte. Almqvist betvivlar ju, att Sven Pedersson varit gift tidigare, vilket Elgenstierna anser enl. kompletterinarna i del 9 sid 250b.
Är du säker på (enligt källor), att Christina gift Bagge (af Söderby) var dotter till Erik Olofsson Stake tab. 20 (trots att hon uppgives ha dött ogift före 1629) och ej till Olof Mauritzson Stake tab. 4? De tillhör ju samma generation och tidsmässigt får jag det ej att stämma med någon av dem, eftersom Christina gift Bagge hade en (eventuell) son, som år 1625 var löjtnant. Han bör således varit född senast vid sekelskiftet 1600 och modern i så fall född senast ca 1580.
Att Christina tillhörde ätten Stake är nog utan tvivel, med tanke på vad, som sagts i ovan införda inlägg.
Vore tacksam, om du har mer uppgifter eller hänvisningar, eftersom jag är angelägen, att försöka få klarhet i detta, innan jag lägger in Christina bland mina förfäder i datorn.  
Jag reser imorgon utomlands och återkommer först den 27 april.
Mvh
Bengt