NULL Skriv ut sidan - Grönbäck / Grönbeck

Anbytarforum

Titel: Grönbäck / Grönbeck
Skrivet av: Jonas Nilsson skrivet 2012-02-21, 08:39
Hej,
 
Jag har suttit under helgen och försökt, men utan framgång. Jag får känslan av att Lars och Pål lämnades kvar i Skåne. Ingen av dem förekommer vare sig i mantalslängder, som faddrar eller namnform hos halvsyskonen i Skaraborg. Samtidigt förekommer ingen släkting vid något av Påls många barns dop i Laholm. Han döper två söner till Sven, men ingen till Lars och ingen dotter till Metta. Och lika är det med Lars i Umeå.
 
Om Lars i Umeå har jag bara hittat kända uppgifter.
 
I GMR för Västerbottens regemente, dat. juni 1748, ÖvL kompani:
Nr 11 Bölander. Corporal Lars Swenßon, gift, 25 år 7 mån gammal, 5 år 7 mån tjänsgöring, födelseort Skåne. dugl. Presens.
 
I rulla för samma kompani dat. 13-14/6 1757:  
Nr 11 Bölander. Corporal Lars Swenßon flyttad d. 15. October 1750 till sin lif-rote N:o 14.
Nr 14 Lampa. [...] Corporalen Lars Swenßon, gift, 36 år, 14 år 7 mån tjänstgöringstid, födelseort Skåne. Presens.
 
Död 5/12 1774 enligt HFL Umeå lfs AI:7 s.448. Saknas i dödboken. Tidigare i samma HFL uppges han, afsk Corp. Lars Swensson Lampa vara född 1716. BOU 28/12 1774 i Umeå tingslags HR AIa:50 s.6. Inga släktingar på hans sida nämns. I samma dombok (onum. ca. 10:de sidan) förordnades i brist af fädernes slägt, Bönderna Nils Nilsson etc till förmyndare.
 
Det skulle ju kunna vara mening att se om testamentet mellan modern och Grotte finns i domboken som Håkan säger.
 
Jag har också stött på en annan möjlighet... Halvsystern Elisabet Grotte var gift med mönsterskrivaren Johan Blomdahl på Sanna i Hjärtum (P). Efter hans död 1769, föder hon 4/6 1775 en u ä son Adam. Bland faddrarna fanns Jungfru Anna Margreta Grönbeck på Sanna. Jag har jagat henne med ljus och lykta, för om hon dör ogift kan ju syskonens namn förekomma i en bouppteckning. Men jag hittar inte henne, varken i MTL, något av av de många register som finns för Bohuslän och Skaraborg fram till år 1800, eller i något BOU-reg.
 
Med vänliga hälsningar,
Jonas