NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2009-02-08, 11:25
Carina, jag har inte kollat så mycket närmre på Sune Jonsson ohh Maria Wilhelmsdotters familj och är osäker på var de båda bodde på 1690-talet eller i början av 1700-talet. I domboken för Allbo härad år 1694, extratinget 16 mars behandlas angående dhet dråp som Sune Joenßon i Kalfzwijk förmehnes giordt på sin Swärmoder hustru Britta Rusion i Smörhöga den 1 Feb. sidstledne.  
År 1694 bor alltså Sune Jonsson i Kalvsvik by, Kalvsvik socken (Kinnevalds härad).  
En intressant notering med domboksnotisen 1694 som kanske bör nämnas är att Brittas make kallas Wilhelm Anton Torner och dottern för Maria Wilhelmsdotter Torner - vilket ger ett belägg för ursprungsfamiljenamnet Tourneur, som egentligen är ett yrkesnamn och betyder hjulmakare på franska (tidigare har jag faktiskt tvekat ifall Lindbom eller någon annan vallonforskare av misstag feltolkat familjenamnet till Tourneur istället för Tournai - detta eftersom Anton kolare och hans barn i domböckerna ofta skrivits såsom Turnj och dylikt -  men beläggen 1694 bör stärka att det franska namnet är just Tourneur).
 
En uppgift jag noterat, utan källhänvisning, är att Maria Wilhelmsdotter levde änka i Smörhöga 1697. Hon avled sedan på Arnö torp i Skatelöv sn 1732.  Blev maken Sune avrättad för dråpet på sin svärmor?
 
Almundsryd C:1 s 9, vigsellängd 1724:
den 17 Junii wigdes drängen Jöran Hanson ifrån Hynnery sockn i Sunnerbo
och Pigan Margareta Sunesdotter i Quarnhult.
 
Jöran Hansson kan ha kommit som arbetsvandrande till Ålshults bruk, kanske som veddräng och senare blivit egen kolare. Några kopplingar Hinneryd-Almundsryd finns annars inte vad jag vet. Hinneryd socken är en typisk skogsbygd utan järnbruk.
 
Vad säger mantalslängderna om Kvarnhult, Almundsryd sn  - finns där någon Sune 1715,1717 ?
 
(Meddelandet ändrat av niclas den 08 februari, 2009)
 
 
Inlägget flyttat 18 februari 2010 från Hur gör jag: Margareta Sunesdotter, hur går man vidare
Camilla Eriksson, moderator