NULL Skriv ut sidan - Hambraeus

Anbytarforum

Titel: Hambraeus
Skrivet av: Margareta Rylander skrivet 2007-09-03, 17:56
Jag undrar om det finns någon som har uppgifter om Anders Hambraeus, kh i Norrtälje (tidigare komminister i Husby-Sjultolf), och som kan hjälpa mig med ett problem rörande hans dotter Catharina (g m kh Suno Frodin i Smedby, Öland). Enligt Uppsala hm och enl. dödbok för Norrtälje var Anders född i Lena (Uppland)
Enligt Kalmar hm, Smedby socken, var Catharina född 21/4 1683 och dotter till Anders Hambraeus och hh Margareta Weijdling. Födelseåret stämmer med en uppgift i Smedby kyrkobok, som anger att Catharina avled 1740, 57 gammal (GID 155.13.88800).
Den första notis som jag har hittat betr. Margareta Weijdling är, när hon uppträder som dopvittne 1688 i Husby-Sjutolft (Uppland). Hon anges då vara pastors hustru. Anders och Margareta måste därför ha gift sig före 1688.
Problem uppstår emellertid med en vigselnotis i Lena socken (Uppland). I denna anges att dni Andreas Hambraeus vigdes vid Catharina Gustafsdotter den 20/4 1683. I kyrkoräkenskaperna för Lena anges vidare att Anders den 29/6 samma år erlade böter för ”för tidigt sängalag” (GID 2248.29.99900). Det barn som föddes borde vara Catharina (född dagen efter vigseln!). Kalmar hm:s uppgift om modern stämmer i så fall inte.  
Jag har inte hittat någon dödsnotis för ovannämnda Catharina Gustafsson, inte heller någon vigselnotis för Anders och Margareta. Däremot har jag funnit Margaretas dödsnotis under Länna socken. Hon begrovs den 8/10 1738 och var 77 år gammal vid dödsfallet. Således född ca 1660-61.  
Vidare kan nämnas att Catharina Hambraea saknas i uppräkningen av Anders barn i Uppsala stifts herdaminne.
 
Tacksam för hjälp