NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-30
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-09-20, 13:09
Torunn,
 
Jag är lite överraskad över att du inte följt upp Rogers omfattande arbete närmare? Hans adress har du i telefonkatalogen, och du kan skriva dit med din epostadress (eller ringa):
 
Roger Thauland  
717 Sycamore Ct
Lindenhurst,  IL  60046-4920
(847) 356-3526
 
Det står tydligen Elna i attesten under moders namn, vilket väl är dåliga nyheter, men när du pratar om Justine gissar han att detta namn kan ha amerikaniserats till Tina, och sedan misstolkats som Elna. Jag tycker inte det låter sannolikt, bara tänkbart. Jag är också förvånad att det inte står vilken relation Laurence har till den avlidne? Eller är det bara Roger som läst dåligt? Okerberg kan förresten vara det svenska namnet Åkerberg, och en vän eller kanske arbetsgivare/arbetskamrat? Finner dock ingen med namnet i Chicago, i census 1930. Denne Gustav Roger funnit dör tydligen ogift, och då kan det också vara läkaren på det sjukhus han avlider på, omständigheterna runt dödsfallet bör för övrigt också framgå av attesten.
 
Det hela kokar nog ned till att födelsedatum är det enda någorlunda säkra i denna attest, och så är frågan: kan det finnas två Gustav Karlsson i Chicago med samma födelsedatum? Med ett så vanligt namn är nog svaret tyvärr ja, och du kan inte vara helt säker på att detta är rätt person, bara att det är sannolikt.
 
Tipset om SS-5 kvarstår som en möjlighet, vad Roger fann på kyrkogården är givetvis också intressant, och om han fann en dödsruna i tidningen (obit).