NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-14
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-12-05, 22:05
Inte heller jag är innehavare av aktuellt herdaminne, men kanske det går att komplettera Lottas fina fynd med något ur Molin (SmUpsI):
Ett egendomligt sammanträffande tycks vara att den man som kom 2:a vid biskopsvalet i Växjö 1647, och alltså överträffades av Jöns Bengtsson Baaz, nämligen Johan Larsson Stalenus (som dock blev biskop efter Baaz redan 1649) dedicerar sin diss. I Upsala 1615 till sina gynnare: kh i Svarttorp Andreas Petri (vilken levde 1622 6/6 enl Tveta dombok) och Jonas Lauerenti (Angermannus) som han kallar prost och kh i Skärstad. Om båda anger Molin att HM vet mycket lite. (Stalenus bör enl Molin vara en Ståhle från Jönköping).
Redan  här har säkert den uppmärksamme noterat att jag den 21 nov ovan skrev:  
Anna Johansdotter Baazanges av Molin (Smolandi Ups.1, sid 110) trol dotter till kh i
Svarttorp Johan Bengtsson Baaz (alltså densamme som nr 18 i antavlan ovan) och hans 1:a hustru N.N. och gift 1:o med Jon Persson Lundebergius, f 159?, d 1623, rektor i Växjö, son till biskop Petrus Jonae Angermannus och hans 1:a hustru Anna Johansdotter. Då Anna J:dtr Baaz blev änka 1623 menar Molin att hon bör varit född senast omkr 1605 (alltså omkr 18 år vid giftet, min anm.) och ungefär jämnårig med sin trol styvmoder Elisabeth Månsdotter.
Gemensamt alltså namnet Angermannus! Molin noterar bara att Äldre minnestecknare påpeka att biskop Petrus Jonae från Ångermanland medförde flera släktingar, som vunno befodran i Växjö stift. Bland dessa nämns sedan: Jonas Laurentii Angermannus, khe i Skärstad.  
Av övriga av Lotta nämnda finner jag:
Herr Jöns i Forsheda, som väl bör vara den kh Johannes Petri som efterträder kh Jonas Svenonis (Blomma) omkring 1612 och gifter sig (i sitt andra gifte) med dennes dotter Elin (d. omkr 1665).
 
Har också några funderingar ang det tidigare inlägget i dag (mycket intressant!!):
1) Ang 1662 15 oktober: Står det verkligen?:  
Hustru Elisabeth i Greby avlade sin ed det hon ingen ko av sal. Peder Torsson...osv enligt avskrift ovan. Skall det inte vara: det hon ingen ko av sal. Peder Torsson uppå de villkor
hade tagit utan(?) skulle bekomma tingskötning uppå Hägghult utan därföre att han skulle bekomma jorden till bruks?  Lotta, det är ju så stora avsnitt Du skriver av, så möjligheten att något ord blir fel är väl inte otänkbar ;-)  Här kan ju skillnaden i syftning förändra hela meningen..
2) Kan jag ha låtit mig luras ovan (tillsammans med HM), när jag frågar: Vem äger den andra hälften (av Hägghult)? Kanske Hägghult var en halv skattegård? Det ser ju nästan så ut i texten - Hägghulta halva skattegård - det brukar ju uttryckas så. Har lånat bort mina fische med mantal som jag tror också berör Lekeryd, och kan inte kolla just nu. I Sveriges bebyggelse (1956) finns tre brukningsenheter, men de heter alla 1 (och en mindre siffra), vilket tyder på att det bara varit en gård i sen tid. Den sammanlagda åkerarealen är18 ha (1956).