NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-24
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2009-10-23, 19:04
Jag förstår Ole! Jag börjar med att tolka barnhusakten till dig. Jag vill dock påpeka att Helena Wennerberg inte nämns med sitt namn i barnhusakten, enkom som farmodern, inte heller nämns Danviks Hospital utan endast Danviken. Så här står det;
 
 
Antagne till underhåll  
1807, Nov 24
Dec 1  
Anna Sophia Wennerberg,  
f:d Jan 1803.  
Ympad
No 337
 
Fadren f.d Bokhållare
 
Uppfostras af  
Skrifvaren Bohmans hus-
tru på Tjärhofsgatan  
No 108. Rek (?) af modr[en]
Qv. Gråberget.
Hornsgatan No 23 Qv. Jupiter mindre
Farmodren vid Danwiken
 
1812 Dec
Upphörd med modrens begifwande
 
................................
 
Om jag har tolkat barnhusakten rätt är varken fadern eller modern till Anna Sophia avliden under denna period (1807-1812). Det står att hon är dotter till f.d (föredetta) Bokhållaren. Hade han varit avliden skulle detta ha framgått samt moderns namn skulle ha stått där istället.  
 
Sen kommer Anna Sophia mycket riktigt till Skrivaren Bohmans hustru på - vad det verkar - moderns rekommendation. Jag kan dock ha missuppfattat ordet Rek men modern verkar dock ha varit inblandad. Eftersom fadern var Bokhållare kan familjen ha varit bekant med Skrivaren Bohman och hans familj. Adressen är då Tjärhovsgatan, kvarteret Gråberget vilket ligger i Katarina församling.  
 
Därefter placeras Anna Sophia på adressen Hornsgatan 23, kvarteret Jupiter Mindre. Jag är inte säker på om detta är farmoderns bostadsadress eller om det är familjen Bohman som flyttar. Denna adress ligger i Maria församling.
Sedan nämns vistelsen hos farmodern vid Danviken.
 
1812 upphör Barnhusets åtagande med moderns begivande (medgivande). Tyvärr framgår det inte om Anna Sophia då återvänder till sina föräldrar eller blir kvar hos sin farmor. Någon som är duktig på att tolka barnhusakter kanske kan svara på detta.  
 
mvh Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2009-10-23 19:18)