NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-12
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2003-04-20, 22:55
Om Torer Jonsson är blott en sak känd, nämligen att han ägde jord i Brok och Aröd i Stenkyrka. Han var död långt före 1402. Vilka hans föräldrar var är okänt, men man vet att Aröd tidigare bebotts av en Jon Ingegerdsson. Man har gissat att han är son till Jon Saulesson, men inga bevis finns, och Torers gårdar kan inte knytas till Jon Saulesson, och Jon Ingegerdsson i Aröd är i mitt tycke troligare som fader (dock anser jag inte honom som tillräckligt trolig för att ha honom som fader.)
Om man nu accepterar Jon Saulesson som Torer Jonssons fader så finns det inga som helst bevis, förutom tillnamnet Drottning, på någon släktskap mellan Jons far Saules i Bö, och ländermannen Jon Drottning. Tillnamnet Drottning dyker för övrigt upp lite här och var i Norden och runt Östersjön under senmedeltiden, och visar absolut ingenting.
(Om allt detta kan du läsa mer om i J A Nordströms artikel om Drottningätten i Gbgs och Bohusläns fornminnesförbunds tidskrift från 1925, nytryckt i Tjörns Släktforskares Äldre Bohussläkter 2002, se www.tjsf.org . Jag har även skrivit en artikel om släkten på samma sida under Släkter - Tjörnadel.)
Vad det gäller härkomst från norska kungar så har slutligen Jo Rune Uglen skrivit en artikel på www.genealogi.no där han redogör för hur det INTE hänger ihop med härstamning från dem, och att Harald Hårfagre mycket väl kan vara uppdiktad.
 
Ledsen att förta lite nöje
Anders