NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-10
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2005-11-10, 16:45
Hej! Låt mig då få citera: Svenskt Biografiskt Handlexikon (på internet): Lars Olofsson Björnram, Hövitsman, FÖDD AV GAMMAL FRÄLSESLÄKT!!
 
Vidare står det...att han fick sitt adelsskap FÖR-nyat av Erik XIV 1652!! Lägg märke till ordet FÖRNYAT!! Vi kan vidare läsa ovan här (Kenneths inlägg) att det var släkten med de tre Björnramarna i vapenskölden som blev betydande. Men snälla Medeltidsexperter, DET VAR JU DEN VAPENSKÖLDEN SOM LARS OLOFSSON OCH HANS SÖNER BAR!! Alltså: Tre Björnramar och inte EN!  
 
Flera av kombatanterna härinne har ju också erkänt att man inte vet något om Lars Olofssons härkomst. Borde inte detta faktum stämma till lite ödmjukhet i frågan? Man kan alltså INTE bevisa att han var Ofrälse - ändå så skriver ju några av experterna här just detta! Varför?
 
Såvitt jag känner till...så hade Högfrälset i Sverige mer eller mindre total kontroll över Riksrådsposterna under 1400-talet. Under 1500-talet så tog ju Gustav Vasa hit en mängd tyska tjänstemän men han använde också svenskar. Såvitt jag har förstått så gick det till på följande sätt: om någon ofrälse fick en toppbefattning så adlades han först eller i samband med tillträdet. Naturligtvis förekom undantag (som bekräftar regeln), Erik XIV hade bl a en ofrälseman vid sin sida som ställde till mycket förtret, MEN DETTA VAR UNDANTAG!! Under senare tid (1600-talet) så hade Högadeln monopol på alla höga befattningar. I t ex den Kungaförskran som Gustav II Adolf ingick med det svenska Riksrådet - företrätt av Axel Oxenstierna - så bestämdes att alla högre befattningar skulle reserveras åt Högadeln.
 
Ser du nu Elisabeth...de kanske inte är så märkvärdiga människorna härinne som låtsas vara så säker!
 
Till Benny: Man måste ju få nämna författaren till en bok! Och jo, anledningen till att jag gick ut på denna sait är ju för att man vill ubyta information med varandra, man ger och man tar. Det är också roligt om  man kan komma i kontakt med släktingar. Tydligen har jag dock stött en del människor härinne med dåligt självförtroende...detta är dock inte mitt fel.
 
Vänligen: Ulf.