NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-02
Skrivet av: Lars Kleberman skrivet 2005-11-02, 12:37
Då jag en gång var i kontakt med en stadsåklagare i Stockholm som ansågs vara den främste på sekretesslagen fick jag den uppgiften som jag skrev. Som privaterson står Du utanför sekretesslagen. Om Du får en sekretessbelagd uppgift får Du som regel också skriva under en handling där Du förbinder Dig att inte föra uppgiften vidare. Det är även så att en uppgift kan vara sekretessbelagd i en myndighet men när uppgiften kommer över i en en annan myndighet så är det denna myndighets bedömning som gäller och då kan mycket väl uppgiften bli offentlig.
Så Anneli, jag tar gärna emot en rättelse i denna min inställning om Du har nyare uppgifter.
 
Sedan efterfrågar jag fortfarande VAD det är som är att avslöja en persons ursprung. FÅR jag skriva resande, om inte FÅR jag skriva romer, om inte FÅR jag skriva att personen heter Taikon, om inte FÅR jag skriva att personen för ett resande liv inom Sverige i familjegrupper, FÅR jag skriva att han eller hon är renägare, om inte VAD får jag skriva. Får jag skriva till kalle Svensson att han stammar från samerna och att hans fader var Nils Nilsson född 1790. Eller har vi någon tidsgräns där den etniska tillhörigheten har suddats ut. En generation, två eller tre???
Det är här jag efterlyst vad det är på Anbytarforum som DI angriper.
I rådande läge blir det omöjligt att svara på en fråga om en persons ana för personens ursprung avslöjas ju även om den etninska anan ligger 100-200 år tillbaka eller var går tidsgränsen. Stamfaderns eller stammoderns namn måste annars alltid anges med XX och YY.
Att forska med hjälp av telefon och brev verkar vara ett steg tillbaka.
Sedan kan jag säga att jag defenitivt inte har någon övertro på myndigheter och deras förmåga att uttrycka sig klart i skrift i vart fall inte i ärende som de själva vet är känsliga och oklara. De måste behålla sitt handlingsutrymme för nya påstående. Jag har själv varit anställd inom myndighet så jag vet något om än kanske lite om arbetssättet inom en sådan.
Lars Kleberman