NULL Skriv ut sidan - Wiesel

Anbytarforum

Titel: Wiesel
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-04-02, 09:14
Peter Wieselgren hävdar i Biographiskt Lexicon öfver namnkunnige svenska män 1837 i en artikel om domprosten Samuel Cronander 1719-1801 i Växjö att denne skulle vara släkt med Wieselfamiljen på följande vis:
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/143863.jpg)
 
Detta har jag själv alltid tidigare trott på.... tills jag tittade i Växjö skolas matrikel för 1730 där det står:
Dec: Samuel Arvidi rust: fil: natus par: Aringzåhs  
v: Lunnag: 11 annorum in Cl: 3:tiam gratis [Cro-
nander]
 
Samuel Cronander påstås alltså vara bondson ifrån socknen Aringsås och gården Lunnagård i en samtida notering ifrån 1730. Denna gård är belägen i Aringsås by - där finns två gårdar: Västra Lunnagård och Östra Lunnagård. I husförhörslängderna för Aringsås som finns bevarade ifrån 1720-talet men som på ett vis är kladdiga eftersom däri blandats anteckningar mellan 1718 och 1760 nämns ingen Arvid Jönsson - och fakta är att Arvid Jönsson i Grimslöf som var gift med Märta Persdotter, en dotterdotter till Samuel Haraldi [Wiesel] i Vislanda sn under mitten av 1720-talet bor i Grimslöv, Skatelöv sn ett barn födds där tex 1725.
 
I Aringsås Östra Lunnagård finns på husförhörslängden däremot en bonde Arvid Zachrisson med hustrun Märta Persdotter. Problemet med denne är att han står som ensam i de enskilda längderna för 1720-talet. Han är däremot inskriven i Aringsås AI:1 hfl 1718-23 s 48 med familj men denna notis härör sig ifrån senare tid 1750-talets mitt.  
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/143864.jpg)
Arvid Zachrisson i Östra Lunnagård ohh Märta Persdotter får barn i Aringsås åtm. 1736-47 källa KGF:s databs, som dock verkar sakna eller har fel namn på flera inskrivna födelselängdsposter och ur detta kan alltså slutsatsen dras att notering i AI:1 som även påpekas i volymens början innehåller senare tiders uppgifter.
 
Arvid Zachrisson i Östra Lunnagård, Arintgsås sn är son till Zachris Arvidsson även kallad Zachris Berg ohh Elisabet Larsdotter hon är släkt med prästfamiljen Humerus som även äger gårdsdelar i Östra Lunnagård - och via denna prästfamilj är hon också släkt med Wieselfamiljen.
 
Frågan är alltså:  vem är Samuel Cronanders far Arvid Jönsson i Grimslöv eller Arvid Zachrisson i Östra Lunnagård ?