NULL Skriv ut sidan - Kieser

Anbytarforum

Titel: Kieser
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2001-10-31, 19:05
Hej Gudrun
 
Jag har spårat Johan Kieser åtminstone till 1689, då han enligt en dombok för Torna härad hade tecknat ett arrendekontrakt avseende sätesgården Gedsholm i Ekeby socken, Luggede härad. I födelseboken för Ekeby omnämns han en gång under 1690 som vittne vid ett barndop.  
 
Vidare har jag funnit honom i Lunds Domkapitels handlingar där han 1706 beklagar sig hos biskopen över prosten Andreas Delphins tvivelaktiga leverne. Johan Kieser sade sig inte vilja blanda in häradsrätten i sammanhanaget utan var nöjd om prosten i Borgeby fick en tillrätteavisning från kyrkans regionala överhuvud. Kieser framförde följande: på Borgeby gata har jag överfallits av prästen, som slog mig för brystet, tog mig i min cammisoll och halsduk, slet mig en del knappar ur cammisollen och med sina stygga naglar rev mig hål på kinden och så 6 hål på mitt bryst och överföll mig med måmga gräsliga hotelser och skällsord. Det tycks vara detta som prosten Schlyter kallade pisk - ett understatement skulle jag nog vilja påstå.
 
Vänlig hälsning
Göran