NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-08
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2005-08-29, 21:27
Hej Morgan!
 
Mycket stort tack till Dig för att Du tar Dig tid att leta efter Rosanders. Jag har nu hittat ett ännu  senare spår. Enligt släktforskaren Stig Östenson (Släkt och Hävd nr 1 1988 sid 23) förvärvade Johan Rosander och Lena Persdotters dotter Lischen Rosander och hennes make Daniel Sjölin av hennes föräldrar (alltså Johan och Lena) deras del av rusthållet Aggatorp i anslutning till sitt giftermål 1774 varvid föräldrarna efter gårdsförsäljningen fyttade ur socknen. Men vart är ej känt och Stig Östenson har inte arbetat vidare med detta. Han anger att Helena Persdotter skulle vara från Mote i Ökna,men har själv meddelat att uppgiften är felaktig. Kan det vara så att Rosanders hamnat i Ökna? Mote har heller inte gått att hitta där.  
Dottern Lischen Johansdotter Rosander f.1753 avled  1795 i Aggatorp. Gården ärvs vidare av hennes dotter Maria Sjölin och hennes make Carl Carlsson från Västra Gränö i Järeda. Maria är mor till min farmors morfar.  
 
Inget av Lischen Johansdotter Rosanders sykon har kunnat spåras vidare. Johan Rosander hade brodern Daniel Rosander i Aggatorp och denne hade sonen Johan Peter Rosander som avled 1841. Johan Peter omnämns i Lischens bouppteckning men ingen annan släkting omtalas. I ingressen till Lischens bouppteckning meddelas att Lischens omyndiga barn företrädes av Samuel Sjöstrand, gästgivare i Målilla (bror till Lischens make Daniel Sjölin) och Magnus Samuelsson i Misterhult som skulle kunna ha Rosanderanknytning, men jag har ännu inte funnit belägg för detta.
Vad som slutligen kan konstateras är att Jonas Peter Rosander var gift med Greta Lisa Stödberg från Rosendal och av samma släkt som Rosandersläkten!
 
Med vänliga hälsningar
 
Claës