NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2003-02-11, 21:22
Tack Jörgen och Olle!
 
Jo, Genline har både Gränna och Skärstad med. Jag kontrollerade Gränna och där finns ovanstående barn med:
1693 3/6 föds Sara
1695 2/5 föds Maria
1697 16/3 föds Erik
Fadern heter Anders Sandwall och är mönsterskrivare, modern är Maria Eriksdotter Pihlqvist. Det är troligen samme mönsterskrivare som jag nämner i min fråga och som var dopvittne i Barkeryd.
 
Men den där Anders som dör 1701 har jag inte hittat i födelseboken (än). I dödboken står bara att det är mönsterskrivarens barn i Törstorp(?) och att han är fyra år. Inget mer. Kan namnen ha förväxlats? Faderns Anders mot sonens Erik,  med tanke på åldern.
Maria gifter sig i Gränna 1720 6/1 med Carl Hjulhammar, svårt att läsa hans titel men det ser ut som fendr.(fänrik) och något mer.  
Modern Maria Pihlqvist har tydligen en syster som heter Catharina med tanke på Catharinas patronymikon och släktnamn, Eriksdotter Pihlqvist. Catharina är gift med Sven Brusin.
Madam Maria Sandwall skänker 1 daler till kyrkan i december 1717 och det står inte änka. Jag hittar inte Anders!! :-)  
 
Den jag egentligen söker rötterna till är en Ingierd Andersdotter Sandwall. Hon gifter sig 1713 15/11 i Hakarp med pistolsmeden Anders Bergman, och hon kallas gudfruktiga hustrun (inte piga) i vigselnotisen, vilket kan tyda på att hon varit gift tidigare och inte tillhör den vanliga bondebefolkningen. När hon dör 1743 står det att hon är 66 år gammal, alltså född ca 1677. Om åldern stämmer är osäkert. Den stora frågan är alltså varifrån kommer Ingierd Andersdotter Sandwall? Om Anders Sandwalls födelseår ovan och Ingierds ålder i dödboken stämmer kan han inte vara far till henne, möjligen bror?  
 
Det är alltså en av våra gemensamma anmödrar jag letar efter Jörgen.:-) Jag letar vidare…..
 
Mvh//
Lotta