NULL Skriv ut sidan - Arendt

Anbytarforum

Titel: Arendt
Skrivet av: Ingrid Wikberg skrivet 2004-10-31, 20:58
Hej Elsa, jag har ej så mycket uppgifter -den delen ligger på hyllan pga att jag håller på att skriva ihop en annan gren av min släkt, och allt tar sådan tid.
 
Att jag började undra var att jag fann namnen i en släktsammanställning som har med min morfars fars hustru (som ej var morfars mor) att göra. Hon hette Gertrud Jonsdotter född 1857 i Klövsjö - död 1949 i Aitkin, Minnesota. Gertrud är alltså ättling till Erik Björkebaum och Maria Magdalena Arendt.  
Mer intresserad blev jag vid upptäckten av namnet Dillner - det finns även i min släkt.  
Gertruds farmors mor hette Maria Catharina gift Dillner och hon var dotter till Eva Margareta Björkebaum ( 1725-1777) dotter till kapten Björkebaum och hans hustru f. Arendt
 
Jag fick kontakt bl a med en ättling till Erik Björkebaum, -som var ättlingens morfars morfars farfars far!
Fick bl a veta att Maria Magdalena Arndt var född 1695 i  Stockholm eller Narva!  Hon avled 13 april 1774 i Kall (Z)
Marias föräldrar heter Johan Arendt och Eva Elisabeth Meurman.
 
Johan Arendt född omkring 1665. Assessor i Narva.
Eva Elisabeth Meurman född omkring 1665 i Narva. Död 1707
 
Johan & Eva hade följande barn, alla med namnet Arendt:
Elsa f c:a 1685 i Narva
Sofia f. c:a 1687 i Narva
Hieronymus f. c:a 1688 i Narva
Alexander f. c:a 1689 i Narva
Karl Fredrik f. c:a 1690 i Narva
Vilhelm Jacob f. c:a 1692 i Narva
Simon Gustaf f. c:a 1693 i Narva
Anders f. 1693 i Narva -död 1753 i Sundsjö (Z)
 
Det är vad jag hittar i papperen just nu.  
Tyvärr finns ej några källor noterade. Så allt bör ju tas med nypa salt.  
 
Du kan mejla mig så kan jag skicka dig e-mail adressen till Björkebaums-ättlingen, så kan du ta kontakt med honom direkt.