NULL Skriv ut sidan - SV: Vena

Anbytarforum

Titel: SV: Vena
Skrivet av: Magnus Bjuhr skrivet 2018-11-29, 14:05
Tack

Jag letar egentligen efter föräldrarna till Sven Svensson (far till Johan Hellenstierna).
De första tecknen jag har är att han omnämns som Schildts fogde och är i slagsmål med Anders i Ramnebo 1641.
Han är antagligen den måg som dyker upp i mtl hos Måns i Skälsebo 1644/45 (kanske även 1643 som dräng).
1644 är det år som Johan Hellenstierna ska vara född.

Jag har letat och letat efter var han kan ha kommit ifrån. Det finns många Sven tom 3-4 st Sven Svensson i Misterhult som är samtida,
men de flesta alternativ stämmer inte.
Nu återstår bara Swen i Kvarnarp, men jag kan inte hitta någon son Sven.
Dock kan han vara född före ca 1620 och kanske lämnat Kvarnarp innan sina bröder vilka förekommer i kyrkoräkenskaperna från 1644 och framåt.
(Ja, förutom 1635 då fadern Sven förärar kyrkan med en karaff vin för sin son Lars. Antagligen som botgöring för att Lars blev fälld för lägersmål året innan).

Annars är det mest geografisk placering och att han var Schildts fogde och att Schildt köpt skatten för Kvarnarp och ägde även Skälsebo.
Kanske var kanske Sven i Kvarnarp också av den "digniteten" att godkännas som svärfar för Måns i Skälsebos dotter?
Dessutom hade Johan Hellenstierna en bror vid namn Per Svensson, vilket är samma namn som  Sven i Kvarnarps far, Per i Kvarnarp.

Kanske önsketänkande från min sida men som sagt jag är ute eftert ättlingar till Sven i Kvarnarp.
Vad hände t.ex. med Sven Nilsson som byter sin del i Kvarnarp 1686?

Ingefreds 9 barn är intressanta men i första hand letar jag efter en faderslinje till levande ättlingar för ett DNA-test. Sven Svensson i Immermåla är min äldsta kända på min egen faderslinje.