NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2009
Skrivet av: Filip Törnroos skrivet 2009-10-11, 11:00
Betr. Bengt Falck. Kanske ngn. undrat på varför jag blivit intresserad av Bengt Falck. Främsta orsaken är att jag har försökt skissa upp en släkttavla om biskop Erik Falcks släkt. Vänligen kolla upp www.ft-genealogy.net  
 
Härvid kom jag till att det fanns torftigt med information om Biskop Erik Falcks barn och tex. om Bengt, som ändå måste ha ansetts ha varit en betydande figur på Sigismunds sida.  
 
Enligt rättegångsprotokollen (och mina egna tolkningar därav) beskylldes han för att ha kämpat emot hertig Karls trupper två gånger i Österbotten, vilket han ej nekade till. Han beskylldes också att i samråd med ståthållaren Arfvid Stålarm och krigsöversten Axel Kurck ha varit hertigens värsta fiender, vilket han ej kunde acceptera utan påpekade att han endast efterföljt andras order utan att ange namn - kanske då syftande till Kurck, Stålarm och Sigismund. Dessutom beskylldes han för att ha rymmt ur fångeskap utan att nämna varifrån. Nyslott, Stockholm eller under transporterna ? Det här ger belägg för Charlottes fynd om att han gömt kistor och antagligen försökt ge sig ur riket.    
Från rättegångsprotokollen framgår att av de 5 dödsdömda Erik Sparre och Gustaf Baner bägge efterlämnat 10 barn. Om ngn känner till hur många barn de två andra till döden dömda Sten Baner och Ture Bjelke efterlämnade och hur många som totalt blev barnlösa (det fanns nämnt ngnstans), så kan man man räkna ut hur många barn Bengt själv hade. Enligt mina tolkningar Simon, Johan, some generation Falck och some generation Motala Falck.            
Bengts ställning har antagligen varit i praktiken den av en krigsledare men  utan ngn formell utnämning, då de personer som formellt borde ha utnämnt honom ej var så att säga på plats, Klas Fleming hade dött 1597 och man fick antagligen ej i tid respons från kungen i Polen dvs. ståthållaren och krigsöversten fick sköta om landsdelens angelegenheter självständigt. Dock hade Bengt ngn ställning i hierarkin redan tidigare, då han gett order om att alla svenska krigsfartyg skall ta sig till Viborg.  
 
Om krigshändelserna mellan hertig Karl och de av Sigismund efter Klas Fleming utnämnda Arfvid Stålarm och Axel Kurck må nämnas; intagandet av Åbo slott i sept. 1577. Återtagandet av slottet av Stålarm, Kurck (Falck) jultiden 1577. Kastelhom på Åland var i mittpunkt mellan parterna och ungefär samma tid  utnämnde hertig Karl hertigen Hans Klasson Bjelkensterna till ståthållare över Kastelhom/Åland och från finska sidan till fogde och häradhövding Knut Persson Bock af Helsinge Åby = H åby (en förgreing av af Bocksbacka ätten).  
De kunde hålla Kastelhom för hertig Karl även då Stålarm med 3000 män  passerade Åland för att delta i drabbningen mellan kungen och hertigen men var framme för tidigt och återdrog trupperna. Kastelhom övertog Stålarm i januari 1599, då hertig Bjelkenstjerna var borta från slottet. På våren 1599 fick Stålarm veta att fogden i Österbotten samlade trupper emot Stålarm. Då inskeppade han och Axel Kurck (och Bengt Falck) 1000 man via Åland till Österbotten för att lugna ner situationen där.  
Under sommaren 1599 lyckades hertig Karls trupper överta Kastelholm, senare slotten i Åbo och Viborg. (Om Nyslott försvarade sig längre känner jag ej till, det var ju dit som Bengt Falck tagit sin väg efter förlusten i St. Mårtens).        
       
Ps. Det som Charlotte nämnde om att Bengts fru torde komma från närkretsen inbegriper då antagligen de familjer som varit nära det katolska partiet: Baner, Sparre, Brahe, Brask i Linköping, Bonde, Gyllenstejerna, Fleming, Gylta, Tawast, Creutz, Stjernkors, Rask (kung Sigismunds sekreterare), Huggut (ståthållare), Kurck och Tott. Huh ... det var många familjer.  
Vart månne de avrättade mäns talrika familjer tog sig efter att deras landägendomar fråntagits dem - till Polen ??  
 
Pss. fortfarande verkar ingen, inklusive mig själv, ha hunnit kolla källorna som tidigare angivits av Charlotte dvs. där Bengt antags ha varit född.  
 
Till Mikael. Bengt Falcks vapen var en delad sköld, i det övre fältet, som är blått, en pansarkädd böjd arm med ett svärd, i det undre af silver, en sittande svart fågel. Liknar det här Krage til Vallö Falck släktens vapen ? En svart sittande fågel är ganska sälsynt som motiv.
 
Må väl