NULL Skriv ut sidan - Hertig Johan av Östergötlands oäkta barn i Risinge?

Anbytarforum

Titel: Hertig Johan av Östergötlands oäkta barn i Risinge?
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-06-10, 11:41
Det rör sig om en av de två gårdarna i byn Enen (numera uppgångna i fastigheten Norrby), Vendel sn, Örbyhus härad - Stora Enen.
Denna gård (Ene,Enen, senare kallat Stora Enen, Storenen) på ett halvt hemman, gavs av hertig Johan (född 1589; kung Johan III:s son med Gunilla Bielke) enligt brev år 1610 d. 16/8 och år 1615 d. 3/3 till Kerstin Månsdotter på behaglig tid (se jordeböckerna). Hon var moder till hertig Johans utomäktenskapliga son Hans Johansson (således född senast 1610; nämnd i jordeboken redan 1611 angående hemmanet Enen - Hans Johanssons moder). Det talas om mjölk som ska levereras till barnets moder. Således är det ur en källforskningssynvinkel klart vem Hans Johanssons moder är. Allt annat är lapri. Möjligen har hertig Johan stiftat bekantskap med Kerstin under sin vistelse på Örbyhus slott i socknen. Den lille gossen Hans Johansson nämns även i fadern hertig Johans testamente ifrån år 1617.
Gården Enen upptas ännu under Kerstin Månsdotter i jordeboken 1631, men i 1633 års räkenskaper för Lifgedinget förekommer ej avkortningen, varför får antagas att sonen (alternativt modern) då kan ha varit avliden.  
Enen i Vendel socken ingick i hertig Johans arv och eget i Uppland (källor se dito lanskapshandlingar, jordeboken, 1615:6, avkortning).
 
Avslutningsvis vill jag meddela Kurt Martinsson, utifrån vad ovannämnde Carl-Fredrik Hanzon skriver om orala traditioners vetenskapliga värde, att jag tänkt om angående släkten Gom?r. Den är intressant. Hur kan en muntlig tradition likt den som framförts ha uppstått och av vem? När finns den skriftligen belagd första gången? Kan uppgiften kopplas till en person med livlig fantasi? Vilka har senare haft intresse att lyfta fram den och hur har detta gjorts? Är det i släktkrets, i yrkesliv eller mer vågat i tryckta böcker?  
Angående tillmälet att vara en gossen Ruda ser jag detta uttryck i ovanstående sammanhang som något positivt. Genom att ifrågasätta ett okritiskt påstående når vi en större förståelse för hur det egentligen förhållit sig som Leopold Ranke skulle ha uttryckt det.  
Eftersom jag är en förlåtande gosse önskar jag även Kurt en lång fortsatt levnad och lycka till i fortsatt källkritisk släktforskning.