NULL Skriv ut sidan - Hertig Johan av Östergötlands oäkta barn i Risinge?

Anbytarforum

Titel: Hertig Johan av Östergötlands oäkta barn i Risinge?
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2005-06-09, 15:10
Diskussionen ter sig rätt invecklad, så jag kanske missuppfattat det här i Kurt Martinssons inlägg:  
 
Denne nestor i släktforskning på orten, har varit en av mina bästa källor. Han skriver bl.a.: Hans föddes troligen strax före år 1600 och finns således inte i Risinge doplängd, som börjar 1633. Dessutom vet vi ju inte om han överhuvudtaget föddes eller döptes i Risinge.
 
Hertig Johan var född 1589, om jag begriper saken rätt skulle denne Hans vara hans son. Och född strax före 1600?
 
Sedan förstår jag inte riktigt hur man kan antyda något om hertig Johans mystiska död och i samma veva ta upp Karl IX på ett sätt som ger intryck av att denne skulle haft något med saken att göra. Kungen dog ju 1611 och hertigen först 1618.  
 
Sedan kan jag heller inte riktigt förstå varför Karl IX skulle ha känt något behov av att skicka iväg Hans Johansson till Tyskland. Denne var ju tydligen en frilloson och därmed helt ointressant i alla tronföljdssammanhang, precis som Carl Carlsson Gyllenhielm, Gustaf Gustafsson av Vasaborg m.fl.