NULL Skriv ut sidan - Hertig Johan av Östergötlands oäkta barn i Risinge?

Anbytarforum

Titel: Hertig Johan av Östergötlands oäkta barn i Risinge?
Skrivet av: Kurt Martinsson skrivet 2004-05-11, 19:52
Lotta!
Du är nog tämligen ensam när Du tror: ”Det är till och med vanligt förekommande. om flera än en har dött ungefär samtidigt. att tre personer läggs i samma grav.” I den nu citerade meningen använder Du till och med presenstempo! Kyrkohistoriskt är Ditt påstående lika inkorrekt, ty endast under år av pest, kolera och krig praktiserades i allmänhet dylika ”massbegravningar”. Under det aktuella dödsåret för Hans med hustru 1684 rådde dessbättre inga dylika ”oår” i vårt land! Närmaste pestår var nämligen 1657 respektive 1710. Närmaste koleraår var 1829-1830. Närmaste krigsår var 1611-1679 (stormaktstidens konflikter).
 
Mvh Kurt
 
 
Lotta!
Nu är Du helt ”ute och cyklar”! Året 1633 är ju intressant i sammanhanget, därför att den på biskop Rudbeckius initiativ fullständiga kyrkobokföringen infördes i Risinge församling detta år. Precis som jag angett under punkt 8 i mitt förra inlägg till Niclas. Men Hans' styvfader, Holsten Månsson (?), född omkring 1550, dog bevisligen 1623. Styvsonen Hans (Holstens' sista hustrus, Ingeborg, frilloson med hertig Johan) kan ju inte ha blivit fosterson åt Holsten och därmed fått patronymikon ändrat från Johansson till Holstensson, 10 år efter fosterfaderns död! Naturligtvis skedde detta i samband med Holstens giftermål med Ingeborg, någon gång ett-och-ett-halvt decennium tidigare, exakt årtal vet vi inte. Skall Du hitta samma ändring av patronymikon, som på sin tid teol. stud. Johannes Gom?rus gjorde, bör Du alltså leta i de gamla ”kyrkoräkenskaperna” åren runt 1618 (hertig Johans dödsår, då hertigsonen Hans var i 6-års åldern). Lycka till! Når Du med den envishet Du tycker ”är bra” resultat, önskar jag Dig ett gott, sött äpple. Misslyckas Du återstår väl för Dig att bita i det sura äpple, som du reserverat för mig! Vilket jag självklart ej ämnar bita i bara för att Du råkat ut för en självförvållad och retfull anakronism!
 
Mvh Kurt
 
 
Käre Niclas Rosenbalck!
Alla vi andra konstaterar kallt, att Du inte förmått bemöta en enda av alla de 11 punkter med sakliga argument jag framfört i mitt förra inlägg till Dig. Istället fortsätter Du med förolämpningar och invektiv, precis i strid med Anbytarforums ordningsregler! Mitt pedagogiska krep att ”samla glödande kol på ditt huvud”, misslyckades tyvärr! Har du verkligen läst igenom ordningsreglerna under punkten ”Var alltid artig och vänlig. Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp tolereras inte”. Vad gäller vår gemensamme sagesman, Carl-Gösta Gyllenswärd, så har denne gentleman förklarat för mig, att hans förfader hette ”Per Joensson” och inte ”Per Jonsson”, han är tydligen noga med detta, vilket också Du bör respektera! Upplysningsvis är ”P.S.” en förkortning av latinets ”Post Scriptum” (efterskrift på svenska) och skall ej skrivas ”PS.”, som du gör.
 
Till slut: ”.den för mig helt ointressanta släkten Gom?r”, skriver Du! Alltså borde Du överhuvudtaget inte ha gjort något inlägg i Anbytarforum i denna sak! Slutsatsen för oss andra intresserade kan endast bli, att Du tillhör den beklagliga ynka minoritet, som i Anbytarforum undantagsvis omnämns: ”En enkel grundregel. Svara inte i onödan. Det finns personer, vars enda syfte är att provocera och skapa pseudodebatter utan nytta eller innehåll. Utan svar lämnar de snart Anbytarforum!”
Ergo: Fler svar får Du inte!
 
Mvh Kurt
 
 
Jan Svensson!
Tack för Ditt logiska inlägg. Delar hett Din åsikt, ”det är fakta vi vill ha! Inte vad folk TROR”. Påminner mig osökt om vad min gamle adjunkt i ämnet biologi sa till några läroverksgossar i mitten av 1930-talet: ”Tro - det får ni göra under lektionerna i kristendomsundervisning.”
 
Mvh Kurt
 
 
Rune Edström!
Du skriver ”en fantastisk skröna”, ”romanen (skriften)”, ”all reklam”, ”som tycker sig veta”, ”så inte ens skrivna bevis räcker för att ändra den”. Vilka skriftliga bevis åberopar Du, som skulle ändra i min släktkrönika? Hittills har inget historiskt eller objektivt framkommit i Anbytarforum eller från annat håll, som mer än marginellt ändrat förutsättningarna. Dessa detaljer är: Att hertig Johans (av flera historiker utpekade älskarinna Elisabeth Hand) kan avföras som en av tre möjliga mödrar. Återstår Ingeborg, ”värdshusdotter” eller ”kammarjungfru”. Vidare att frillosonen Hans föddes året 1612 eller åren närmast däromkring. ”Adoption” ändras till ”tages som fosterson”. Arv sker genom testamente. Slutligen att hertig Johan bevisligen ägde jordegendom(ar) i Gommatrakten, Risinge socken. Nuvarande upplaga av släktkrönikan ”Visingsö i våra hjärtan” är helt slutdistribuerad på grund av stor efterfrågan, men en ny upplaga är planerad, vilken kommer att innehålla nyssnämnda modifikationer. Och gärna flera, om mot förmodan hållbara bevis eller motbevis framkommer!
 
Till alla ”inblandade”! Detta blir tills vidare mitt sista inlägg i Anbytarforum, tack för ordet!
 
Mvh Kurt
 
 
Med vänlig hälsning Kurt Martinsson