NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-12
Skrivet av: Karin Mattsson skrivet 2006-11-26, 23:45
Katarina Olofsdotter gifter sig den 1 januari 1749 i Karlskoga med Jacob Jansson från Lilla Strömtorp. För Katarina står att hon är piga från Råtorp i Bjurtjärn socken. I husförhören längre fram i Karlskoga (Krontorp) står hon som född 1717. I död och begravningsboken 1792 i Karlskoga är åldern angiven till 76 år. Jag tar som vanligt åldernangivelsen och födelseåret med en nypa salt men hon bör vara född ca 1715-19. (maken Jacob anges t.ex i alla husförhör vara född 1719 - han är enl. födelseboken född 1716)
 
Nu till problemet. Det finns ingen (piga) Katarina i husföret i Bjurtjärn för Råtorp denna tid!
Jag har hittat några kandidater som är födda i Bjurtjärn:
Katarina född 1719 föräldrar Olof Persson (från Råtorp)och Ingrid Nilsdotter Jag har försökt följa denna familj men tappar tråden. Kan detta vara rätt Katarina? Jag har sett att Bengt Nordstrand skrev om denna familj den 4 januari 2003 då det pågick en diskussion om Råtorp bl.a.
Vad jag kan se får Olof och Ingrid sonen Johan 1726 men sen kan jag inte följa dem.
Är det någon som har Katarina som ana och som kopplat ihop henne med någon familj? Tacksam för alla trådar att dra vidare i.
Hälsningar
KarinM