NULL Skriv ut sidan - SV: Fridlevstad

Anbytarforum

Titel: SV: Fridlevstad
Skrivet av: Mikael Johansson skrivet 2021-08-14, 09:55
Tack Margareta!

Jörgen Axelsson:

Vad glad jag blir att jag verkar vara på rätt väg!

Jag är ättling till Axel Jonsson Hvithår i Madesjö och hans hustru Elin Petersdotter.

Är du det med?

Folke Pettersson som gjort ett jättejobb om ”Gårdar i Madesjö” skriver i att Elin skall vara från Ljuder och jag antar att det kommer från ett HF i N Svalehult. Jag tror att det är fel.
Många har Wide Norregård, Ljuder som födelse för Elin. Men den Elin dör och familjen får en ny Elin som flyttar till Vimmerby så hon kan det inte vara.

Jag gick igenom alla parets barn och hittade Ingalöv i Långasjö som är fadder till min ana Peter* Johan f 1825-05-30 i N Svalehult, Madesjö. Ingaglöv är syster till Elin och Helena som far till Fridlevstad 1812. Ingalöv flyttar sedan till Högahult och får massa barn men ingen Elin som fadder. Däremot finns systern Cecilia där två gånger.

Det ett stort hopp från Fridlevstad till Vigsel 1815-12-28 i Madesjö då Axels Elin är Piga i N Persmåla.

Hur har du kommit fram till att det är samma Elin? Hade varit fantastiskt om du har den sista pusselbiten :)

Du kan maila mig om du vill (så kan man även skicka filer med) på revolver@me.com eller svarar du här så kan fler ta det av denna information.

Med vänlig hälsning, Mikael