NULL Skriv ut sidan - SV: Hjälp med Elisabeth Löfgren, f1772 i Lund.

Anbytarforum

Titel: SV: Hjälp med Elisabeth Löfgren, f1772 i Lund.
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2024-03-28, 22:22
Hej Anders och Helena!
 
Dödsnotisen i Sankt Peters kloster 1791 var verkligen intressant, för därigenom fick jag upp ett spår i mina avskrifter ur Lunds stads mantalslängder som nog kan leda vidare i sökandet. Anders, som du själv nämner återfinns ju familjen sista gången i Lunds stads mantalslängd 1776 på Vårfru rote nr. 120 (Johan Löfgren, hustru och 2 barn) men med det nya fyndet av Evas dödsnotis 1791 upptäckte jag några fler notiser ur Lunds stads mantalslängder som jag inte reagerade på då, men som nog kan vara av intresse.
 
I 1777 års mantalslängd finner man på Drottens rote nr. 260 hospitalsklockaren Löfgren med hustru och 3 barn. Året därpå kan jag inte återfinna dem i mantalslängden, men från 1779 och några år framåt bor familjen på Drottens rote nr. 259:
 
MTL 1779 Hospitalsklockaren Löfgren, hustrun, 3 barn
MTL 1780 Förre klockaren Löfgren, hustrun, 3 barn
MTL 1781 Förre klockaren Löfgren, hustrun, 2 barn
MTL 1782 Förre klockaren Löfgren, hustrun, dottern Eva, 2 barn
MTL 1783 Förre klockaren Löfgren, hustrun
 
Under dessa år får man alltså veta att familjen har en dotter Eva, vilket ju passar väldigt bra in i sammanhanget. Åren 1784–1802 finns det inga intressanta Löfgren i Lund (vilket kanske förklaras av att de ju då tycks ha varit skrivna i Sankt Peters Klosters församling?), och jag finner inte heller några ledtrådar hos bryggaren och hökaren Johan Niklas Arvidsson (1761–1829) som gifte sig 1783 med familjens äldsta dotter Anna Stina Löfgren (1754–1829) – men från 1803 finner man på Drottens rote nr. 255 följande intressanta poster:
 
MTL 1803 Löfgren, änkling, dottern Lisa
MTL 1804 tillhör trädgårdsmästaren Möllerström på Trolleberg [hyresgäst] Löfgren, änkling och utfattig
MTL 1805 tillhör trädgårdsmästaren Möllerström
MTL 1806 tillhör trädgårdsmästaren Möllerström
MTL 1807 tillhör trädgårdsmästaren Möllerström
MTL 1808 tillhör trädgårdsmästaren Möllerström som själv är skriven på Bjällerup, [hyresgäst] Substituten Löfgren, änkling, anhörig Christina


Detta stämmer ju väldigt bra in på att dottern Elisabeth gifter sig 1805 i Gödelöv, och då bör alltså Rebecka Wittberg vara död redan före 1803? Frågan är bara i vilken församling; tyvärr hittar jag inga inflyttningsattester för Löfgrens i Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, och vid en snabb genomgång hittar jag dem inte heller i Sankt Peters klosters mantalslängder runt 1791?