NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23.10.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23.10.2000
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-10-18, 10:36
Göran, intressant att Hans Jöransson Nymans första son heter Jakob, precis som krögaren Jacob Olofsson i Kisa (död 1644) vars båda kända söner Esaias och Jöran kallade sig Nyman.
När det gäller namnet Krister i samband med denna diskussion har jag följande tankar:
Krister (eller Christer som Aqut ofta stavar det) som Krister Esaiasson Nyman, adlad Nyberg, bär, kommer med stor sannolikhet från hans morssläkt. Hans morfar Olof Knutsson Wachttorn hade en bror Krister Knutsson, (levde 1633, död före 1647), som själv sannolikt fått sitt namn efter sin mormor Ingeborg Kristersdotter (Hjortö-släkten) (död 1612 21/8 i Långeviks torp, Vimmerby sn?) (se mitt inlägg ovan 19 sept 2000). Det är också noterbart att Olof Wachttorns kusin på mödernet Krister Danielsson Zelow bär detta namn. Krister Zelows mor var Brita Olofsdotter (Frende eller Sjöblad) som alltså var syster till Olof Wachttorns mor Sofia Olofsdotter (Frende eller Sjöblad). Dessa båda var döttrar till Olof Andersson (Frende eller Sjöblad) (död 1589/91)  och ovannämnda Ingeborg Kristersdotter (Hjortö-släkten) vars far Krister Larsson (d. före 1586) 1571 hade säteri på Hjortö (el. Hjorted), Hjorteds sn, Tjust hd, vilket denne bytt sig till mot ett stenhus i Stockholm av Jöns Eriksson (Rosenstråle). Efter detta säteri har släkten kallats Hjortö-släkten eller ibland Hjortö-ätten. (Det var väl så, om jag inte minns fel, att Olof Andersson (Frende eller Sjöblad) tog sig namnet/vapnet Sjöblad efter sin svärfar. Om denne är befryndad med Christer Larsson (Siöblad) adl ätten 75, död 1551 är okänt för mig.)