NULL Skriv ut sidan - Blentarp

Anbytarforum

Titel: Blentarp
Skrivet av: Göran Håkansson skrivet 2016-01-20, 07:35
Hej,
Jag har sedan väldigt länge på Anbytarforum under Genarp en efterlysning efter smedgesällen Ola Lundahl, som gifter sig 11 oktober 1769 i Genarp med smeddottern Mätta Sofia Cronhammar. Efter vigseln flyttar paret till gatuhuset Vanstad 21, där Ola Lundahl är smedmästare och hustrun barnmorska i socknen. I 1774 års husförhörslängd för Vanstad kallas smedmästaren Ola Jönsson för första och sista gången.  
 
Första gången jag träffar på smedlärlingen Ola Lundahl är i 1767 års mantalslängd för Genarp under Genarp 14. Smedmästaren Ola Lundahl avlider 17 mars 1796 i Vanstad av ett slag i huvudet, 58 år gammal. Han borde då vara född omkring 1738. Jag hittar honom inte i som född i kyrkoböckerna för Genarp, Gödelöv eller Lyngby, men då jag kikar i Blentarp finns tre möjliga kandidater:
 
Sonen Ola, född 2 februari 1738 av föräldrarna Jöns Hansson och Mätta Andersdotter i Karup (Blentarp CI:2, pag. 2)
Sonen Ola, född 6 oktober 1738 av föräldrarna Jöns Lavesson (OBS! I kyrkoboken har man skrivit Nils Lavesson) och Elna Larsdotter i Hultet (Blentarp CI:2, pag. 4)
Sonen Ola, född 23 oktober 1738 av föräldrarna Jöns Staffansson och Malena Andersdotter i Hylla (Blentarp CI:2, pag. 4)
 
Jöns Staffanssons och Malena Andersdotters son Ola avlider samma år.
 
Är det någon Blentarpsforskare som skulle vilja hjälpa mig med att bekräfta eller avfärda att någon av de två första barnakandidaterna skulle kunna vara smedlärlingen Ola Lundahl, som dyker upp i 1767 års mantalslängd för Genarp ?
 
Med vänliga hälsningar
Göran Håkansson