NULL Skriv ut sidan - Flemström

Anbytarforum

Titel: Flemström
Skrivet av: Essan Gradhman skrivet 2003-04-02, 22:53
Hej Anna!
 
Jag har nyligen läst en gammal tidningsartikel, skriven av K-G Nordh om Graninge.
Där skriver han så här; ”Den andliga spisen utdelades till en början i en sal vid bruksgården men från april 1761 kunde den nyinvigda brukskyrkan tas i bruk.”.  
Så där fick vi en förklaring!
 
År 1760 föds i alla fall Jonas Flemströms dotter Brita och i slutet på året hittar jag en smed ”på bruket” som får en son den 30 november. Tyvärr har jag svårt att läsa både faderns och sonens namn. Men från och med 1761 hittar jag inte några fler från Graninge, så du har rätt!
Kanske den tidigare predikanten inte var behörig att föra kyrkböckerna och han därför fick överlåta till Långsele att sköta den saken?!?  Kanske fortsatte ett system med lösa anteckningar, som aldrig kom att föras in i någon kyrkbok efter 1761, eller så har det funnits en tidigare bok som gått förlorad på något vis.  
Du har så rätt att det finns ett glapp här, men jag har tidigare trott på, att många i de här smedsläkterna ska vara födda i Nätra och där fanns det inte heller några ministralböcker.
mvh
Essan G