NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-29
Skrivet av: Sven Carlsson skrivet 2001-11-17, 19:00
Efterlysning av Johan Philip Andreas DePier/von Stein.
Min anfader Johan Philip Andreas De Pier begravdes 79 år gammal i Augerums kyrka (K) den 28 maj 1749.  
Andreas, som var landsfiskal i Karlskronatrakten under några årtionden i början av 1700-talet bör ha varit född 1670 +/- ett år.  
När båda hans döttrar döptes i Tyska kyrkan i Karlskrona, 1701 resp 1702, hade Andreas efternamnet
Von Stein. Barnens moder, som avlidit 1702-1704, är okänd.
När Andreas gifte om sig 1705 står han i vigselboken med båda efternamnen Andreas de Pier von Stein.
När två av barnen i andra äktenskapet föddes, 1706 resp 1707 kallar han sig fortfarande von Stein men därefter använder han bara efternamnet De Pier (Depier). Namnet förekommer livligt i domböcker och som dopvittne.  
Eftersom att jag inte hittar hans härkomst så misstänker jag att Andreas riktiga efternamn alltid varit DePier och att hans hustru kan varit en von Stein, ett namn som försvann lite efter hennes död.  
Barnen i båda äktenskapen lystrade till DePier.  
I Malmö verkade i början av 1700-talet en Ernst Henrik Stein som var son till Henrik Stein, en förnäm handelsman i Lybeck och hans hustru Anna Law på herrgården Molsam i Mecklenburg.  
Paret finns på mormonernas hemsida - men inte deras barn.  
Min Andreas kan ju varit en yngre bror till Ernst Henrik i Malmö - men varför övergav han då efternamnet von Stein? Troligare är då att Andreas kan varit gift med en syster till Ernst Henrik!  
Som synes är Andreas? och hans första hustrus härkomst mycket diffus men det är min gissning att han kommer från Tyskland. Jag har tittat en del i Livland också  -  men utan resultat.  
Under Mormonerna finns åtskilliga (von) Stein men inte en enda DePier!  
Jag kommer framöver att besöka momonerna i Västerhaninge men jag chansar på tips/hjälp den här vägen först.
Mvh/Sven C