NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2012
Skrivet av: Sten Andersson skrivet 2011-11-02, 17:08
Kan någon hjälpa mig att klara ut några frågetecken kring fiskaren Nils Lodin, som gifter sig med Anna Nyman 1807-05-31 i Härnösands domkyrkoförsamling. (CI:2, sid 14, AD). Nils anges där vara bondeson från Lägdom i Säbrå och född 1775. Nils är min hustrus ana och hon har tidigare från en Härnösandsforskare fått uppgiften att Nils far också skulle heta Nils. Denna uppgift förbryllar dock och det verkar för oss ligga närmare till hands att Nils är son till bonden Anders Nilsson och hustrun Kerstin Augustinsdotter. De får en son Nils som föds 1775-09-10 (Säbrå C:2, sid 62, AD). Av Säbrå hfl AI:4, sid 79, AD framgår att Nils lämnar hemmet 1784, samma år som modern dör.
 
Efter detta har jag inte hittat något om Nils från före tidpunkten för bröllopet med Anna. Bortsett då från att han skulle kunna vara den dräng Nils Andersson från Lägdom som bekänner faderskap till Märta Nilsdotter som föds oäkta i Stigsjö 1802-04-05 (Stigsjö C:3, sid 164, AD). Modern är Anna Danielsdotter, från Kullarmark, Stigsjö. Anna och Märta återfinns senare i Fälle, Säbrå, se hfl AI:5, sid 40, sedan Anna 1810 gift sig med bonden Daniel Persson.
 
Är vi på rätt spår? Eller om så inte är fallet, vilka var Nils Lodins föräldrar?  
mvh
Sten