NULL Skriv ut sidan - Fastrup

Anbytarforum

Titel: Fastrup
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2005-01-20, 21:28
Hej igen,
 
Det är alltså Gustaf född 1812 18/4 i Sölvesborg som är din anfader? Jag tittade lite på familjen i Sölvesborg genom Genline (du vet, kyrkböcker på nätet), och hittade dem på nr 72. Där bodde också Christina Catharina Borgs föräldrar stadsvaktmästaren Sone Borg född 1751 i Sölvesborg och Botil Jonasdotter född i Sölve by (inget årtal). På Johannes Fastrup står födelsedatum och plats, 1781 16/7 i Karlshamn. Jag kunde inte kolla detta eftersom Genline inte är klar med Karlshamn, men där borde man enkelt kunna slå upp hans föräldrar.
 
Har du verkligen alla Bernhard Fastrups barn? Hittar endast att barn fr o m 1786 till 1798 är nämnda här på forumet. Som sagt (se mitt förra inlägg) så gifter sig Bernhard och Johanna Margareta Silfverberg redan 1776. Där finns alltså gott om utrymme för fler barn. Johannes född 1781 passar som handen i handsken i handskmakarens familj! Jag tror att de måste vara släkt. Inte minst med tanke på förekomsten av namnen Bernhard och Gustav i båda familjerna.
 
Vi får se vad som kan stå i Karlshamns födelsebok 1781. Är det någon som har den tillgänglig utan Genline?
 
Även Benedikta Fastrup utesluter du för snabbt. De barn jag nämnde behöver inte vara alla. Det finns en lucka i december 1752 så hon kan passa in! Om det stämmer att Barthold Fastrup är hennes far så kanske hon är född i Danmark.
 
Fastrup låter förresten mycket dansk. Det finns en stad tror jag som heter så, och många har det som efternamn idag. Din släkt kommer antagligen ursprungligen därifrån.
 
Var bodde Carl Hallberg och Benedikta? Tänkte titta lite på dem också.