NULL Skriv ut sidan - Björk

Anbytarforum

Titel: Björk
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2012-09-30, 16:39
Intressanta uppgifter som framkommer här. Fyller på lite med uppgifter och kredit till Magnus F. som ursprungligen fick in mig på detta spår då de s.k. Röe-Björkana tangerar både Daggafôlket (Åkerman), Låmperögga (Lundberg) och Sjöpundinga (Lindqvist).  
 
Om Ola Jönsson Lundblads moder pigan Kjersti Eskilsdotter är gift med en Jöns Påhlsson i Kvidinge vet jag inte men 1823 2/10 blir hon gift med en lumpsamlare och tiggare Ola Jönsson född 1801 11/1 i Kvidinge (i fb), som ursprungligen var son till en kronotorpare Jöns Jonsson i Kvidinge men som framlider då sonen är ung. Sonen växer sedan upp på Kvidinge fattigstuga och antecknas då som krymling. Han börjar sedan gå runt i socknen och tigga och blir sedan lumpsamlare vid det berömda Klippans pappersbruk. Och om ovanstående uppgifter är sanna där Ola Jönsson Lundblad uppger om sin fader vara ryttmästaren Lundblad, faller min egen tes att han född 1813 skulle kunna vara en 'väldigt' tidigt son till Ola Jönsson född 1801 och Kjersti Olsdotter född 1793. Notera dock att denne Ola Jönsson i sin ungdom i Kvidinge hfl blir uppgiven som född 1796 - sin äldre broders födelsedatum!  
 
Ola Lundblads moder Kjersti får även med den ovannämnda lumpsamlaren Ola Jönsson en son Johannes född 1824 29/3 i Kvidinge, som i vuxen ålder tar sig namnet Olsson Melin (troligen ett soldatnamn) och blir kringvandrade bleckslagare och nattman och sedan 1850 utvandrar till Danmark.
 
Slutligen anbelangande Anders O:son Björks uppgivna moder pigan Petronella Bengtsdotter så kan konstateras att i Kvidinge kyrkoarkivalier så är namnen Petronella och Bengtsdotter vanligt förekommande bland ortsbefolkningen. Således kan det misstänkas att hon är från nejden.