NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2003-10-20, 17:13
Släkt och Hävd är den bästa genealogiska publikation som finns på svenska. Den har dessutom utkommit i över 50 år. Jag tycker att det behövs minst två publikationer på riksnivå som publicerar genealogiska artiklar. Som skribent är det bra att ha mer än ett alternativ för att få sin artikel publicerad. Därför är det också utmärkt att Släktforskarnas årsbok ges ut. De två publikationerna bör alltså ha olika redaktioner och vetenskapliga redaktionsråd.
 
I min värld är det skillnader på Släkt och Hävd och Släktforskarnas årsbok. Båda ställer höga krav på vetenskaplig stringens, men jag tycker Släkt och Hävd håller en högre vetenskaplig standard. Däremot passar Släktforskarnas årsbok bättre för längre utredningar. Jag ser dessutom gärna att Släkt och Hävd även i fortsättningen ges ut fyra gånger per år. Bidrag till utgivningen bör sökas från Vetenskapsrådet och andra.
 
Jag misstänker att förslaget att lägga ned Släkt och hävd är första steget mot att lägga ned Genealogiska föreningen (medvetet eller kanske omedvetet) och överlåta verksamheten till Släktforskarförbundet. Jag tycker att det i sig vore olyckligt, men om det skall göras, så tycker jag ändå att Släkt och hävd skall drivas vidare.
 
Jag tycker att förslaget att publicera GF-aktuellt på Internet istället för i pappersform är utmärkt. GF-aktuellts främsta värde är tillskotten till Genealogiska föreningens samlingar och en sådan beståndsförteckning lämpar sig ypperligt för Internetmediet. Det borde kunna hålla kostnaderna nere. Kallelsen till årsmötet bör kanske skickas i pappersform. Den skulle kunna biläggas i ett utskick av Släkt och Hävd.