NULL Skriv ut sidan - SV: Schenberg / Skenberg

Anbytarforum

Titel: SV: Schenberg / Skenberg
Skrivet av: Måns Höög skrivet 2020-10-13, 20:46
I Bo Lindwalls inlägg 23/5 2003 redogjorde han övergripande för släkten Skenbergs äldre gren härstammande från Grännaborgaren Magnus Skenberg född 1719 och hustrun Katarina Skotte född 1725, samt den yngre grenen härstammande från glasföraren och lumpsamlaren Henrik Skenberg född cirka 1760 (hfl) och hans hustru Anna Catharina Örgren. Lindwall ställde sig avslutande frågan om Henrik Skenberg “kan bevisas vara son till Magnus Skenberg och Katarina Skotte” – en teori jag nu tror kan verifieras (vilket, åtminstone mig veterligen, inte gjorts sedan dess).

Lindwall nämnde i inlägget att Henrik Skenberg enligt Lars-Gunnar Sanders register till Hjo domböcker skulle vara nämnd där 1786 25/11 och samma år 27/11. Jag har letat fram protokollen för dessa datum, och fann mycket riktigt ett mål där Henrik Skenberg stod anklagad för att ha “föröfvadt slagsmål och oliud, under marknaden härstädes sistl. gårdag”. Vittnet Petter Udberg hävdade att drängen Jonas Larsson “blifvit af glasföraren Schenberg öfwerfallen, som tog ifrån drängen thess kiäpp, brött den i sönder, och med styckena af kiäppen tillskyndade honom 2ne slag för munnen, som blodwite förordlyckade; hvilket Betienten Kielström på Siöbonäs misstyckte, ock sökte freda drängen Jonas Larsson; varpå volontairen Jean Wetterberg kommit sin svodger Schenberg till hielp vis med sin piska slog drängarna”. I protokollet två  dagar senare, då målet fortsatt behandlades, kallas Wetterberg ånyo för Skenbergs svåger; “[...] glasföraren Hindr Schenberg ifrån Grenna, dess svåger volontairen Jean Wetterberg [...]”. Skenberg och Wetterberg dömdes slutligen till böter för marknadsfridsbrott, samt “fyra par spö 3 slag af paret”.
(Protokoll i Hjo rådhusrätt AI:a 16 av den 25-27 november 1786).

Denne svåger Jean Wetterberg som nämns bör vara identisk med volontär Johan Hansson Wetterberg som var gift 1775 2/3 i Sandhem sn med ovannämnda Magnus Skenbergs dotter Maria Margareta Skenberg, född 1749 9/10 i Gränna och död 1819 4/7 i Högsby sn, i enlighet med Lindwalls inlägg 2003. Alltså bör Henrik Skenberg utom det mesta rimliga tvivel vara son till Magnus Skenberg och Katarina Skotte, även om födelsenotis ännu saknas.