NULL Skriv ut sidan - Schenberg / Skenberg

Anbytarforum

Titel: Schenberg / Skenberg
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2012-12-06, 15:41
Hej Janina och Fritz,
När jag för några år sedan besökte Gränna nya museum fick jag plötsligt se en bild som nu kommer i nästa medddelande, då den blev för stor vid mitt första försök  
(Fotot som jag tagit, är en del av en skylt.)  
 
Eftersom jag vuxit upp i byn Örserum, utanför Gränna, i vars närhet Din morfars fars bror Janina,  Otto Emil Wilsson [Skenberg] med familj bodde, har jag intresserat mig för denna. Man kallade sig alltså Wilsson och ej Skenberg under 1950-60 talen, när jag minns paret och deras barn.
Just brodern Pelle Wilsson berättade min far om. När han inte var extrapolis - i vilken roll han lär ha varit mycket populär - vet jag inte vad han hade för yrke. Bara att han om somrarna gick omkring och förtennade, och då brukade sova över hos min farfar och farmor. Min far (f 1912) berättade att han brukade sova räv, för att kunna uppsnappa så mycket som möjligt av alla intressanta historier som berättades om kvällarna. Vad jag förstår var Pelle Wilsson mycket känd också som jägare. (Du kan se platsen där han övernattade på sista sidan i denna artikel http://orserum.info/33-35Shf.pdf)
 
Om Gottfrid hade jag bara antecknat hans födelsedatum ur hfl. Hans far var Vilhelm Amadeus Skenberg f 1837 14/2 i Ängen under Glassås, Adslövs socken och död 1904 9/2 under Finneryd, Järsnäs socken. Han levde en stor del av sitt liv som torpägare under St Renemo, Stora Åby socken. Vigd 1865 15/5 med Lovisa Maria Lindberg f 1843 29/5 i Svenarum (enl hfl) och död 1885 9/1 i St Renemo. Hennes far lär ha varit Johan Didrik Lindberg, men detta har jag inte undersökt vidare.
Med ovanstående uppgifter bör Du kunna leta Dig vidare i originalböckerna - jag rekommenderar Arkiv Digital p g a läsbarheten! Det är en upplevelse att följa familjen, då det t ex i Ängen i Adelöv - vad jag minns - finns många uppgifter om andra familjer ...
Slutar här och kollar lite länkar ovan.
....................................
Rekommenderar att läsa igenom alla uppgifter i denna diskussion från , då de ger en hel del svar på anor.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-12-06 15:57)