NULL Skriv ut sidan - Johansdotter, Anna f1866 Trässberg. Utv 1890

Anbytarforum

Titel: Johansdotter, Anna f1866 Trässberg. Utv 1890
Skrivet av: Erik Grönbek skrivet 2015-04-04, 12:08
Hej Kristina!
Jag har hållit på i över 3 år med forskningen om Anna Johansdotter. Det är min hustrus mormors mor och jag har också hittat allt detta som du listar plus mycket mer. Jag vet att hon fick en oäkta dotter 1888 men när jag skrev barnlös tänkte jag bara på tiden i Amerika. Dottern var bara drygt ett år när Anna emigrerade. Man kan ju bara spekulera i orsaken till att hon lämnade allt och for till Amerika. Jag har kollat i bouppteckningen efter Anna's mor och där står det bara att Anna Johansdotter och Johan Magnusson vistades i Amerika. En god man blev utsedd att tillvarata deras intressen. Där har jag inte kommit vidare. Jag vet att Johan Magnusson emigrerade 1883 och hamnade i Clinton, IA. Därför tror jag att Anna också sökte sej till Clinton 1890. Fotot på Anna i findagrave.com har jag infogat.
Undrar över hennes medborgarskap? Nog borde hon varit Amerikansk medborgare efter så många år? Svårt att få det bekräftat. Om hon inte hade nått pass när hon reste till Sverige 1912 måste hon väl ha haft någon annan typ av ID-handling, antar jag, eller?
Mvh Erik