NULL Skriv ut sidan - Johansdotter, Anna f1866 Trässberg. Utv 1890

Anbytarforum

Titel: Johansdotter, Anna f1866 Trässberg. Utv 1890
Skrivet av: Erik Grönbek skrivet 2015-04-03, 15:29
Hej Monica.
Ok, här kommer lite mer data.  
Anna föddes i Trässberg, Skaraborg, 31/7 1866. Hon kom till Amerika 24 febr 1890. Vad hon tog för efternamn då vet jag inte. Dock har jag hittat henne 1895 i Clinton, Iowa, arbetande för Samuel M Highlands som hushållerska. Hon heter då Waters i efternamn. Att det är hon är jag mycket säker på för att senare, 1895, kommer hon till Muncie, Indiana med hjälp av Samuel M Highlands dotters fästman Thomas Ryan. Hon arbetar då som servant hos Thomas S Neely. Han skriver dagbok, som finns på nätet, och bl a skriver han om när Anna kommer till dem i sällskap med Thomas Ryan. Då heter hon Walters. Så förmodligen är Waters en felskrivning. Det står mycket om Anna i dagböckerna och 1896 gifter hon sej och får efternamnet Hamilton. Maken blir mördad i Muncie 1899 och 1903 gifter hon sej med Matthew Tuttle. Hon heter alltså Tuttle när hon reser till Sverige i juli 1912. Jag har hittat henne i passagerarlistorna både fram och tillbaka. Anna dör barnlös i Muncie 1916. Mina luckor i forskningen är bl a vad hon gjorde 1890 till 1895 och jag hittar heller inget om hennes medborgarskap och passansökningar.  
Tror du att du kan hjälpa mej vidare?
Mvh Erik