NULL Skriv ut sidan - Örebro Rådstugurätt 1680

Anbytarforum

Titel: Örebro Rådstugurätt 1680
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2006-04-04, 00:25
Efter lite eftertanke, vill jag tillföra följande:
 
Löjtnantbostället följde med, vad jag förstår, officeren så länge denne var tjänstgörande. Det kunde inte säljas och köpas som vanlig egendom. Vem som i realiteten ägde den här typen av militära bostället, känner jag inte till. Kanske var det regementet och stod direkt under chefens beskydd? Märk väl Birgitta, att det i dina notiser bara omtalas lösören och skulder, inte fast egendom.
 
Petter Spilhammar dog i dec. 1676, hustrun i juni året därpå. Och då gick bara det som paret hunnit tillföra boet under Petters tjänstgöringstid under klubban. Var det inte tre(3) barn som sedan fick förmyndare? Och de kan väl knappast vara gifta 3 år efter moderns död. Så hela den här historien tyder på att arvet efter Spilhammar gick utom börden. Om det rörde bröstarvingar fanns inget tvång på att arvskifte skulle lagföras. Det kunde ske ändå, för att syskon skulle ha papper på sin lott, men någon förpliktelse fanns inte. Eller har jag fått detta om bakfoten? Om detta stämmer är ingen av de berörda personerna direkt släkt med Petter Spilhammar. Kan det vara så att Nils Örneberg övertog löjtnantbostället efter Spilhammar, och att han tilldömdes arvet? Nils Rynning har då som svåger en del att fordra i detta arv. Och att notiserna handlar just om detta?
 
I en av de suppliker jag fann på KrA omtalas Petters boställe i Sköllersta och något slags skifte. Jag kommer inte ihåg innehållet riktigt. Men jag rekommenderar dig Birgitta, att först tyda den suppliken. Därefter kanske du får bättre grepp om hur det förhåller sig, både vad gäller de domboksnotiser du hittat och framtida.  
 
God natt!
 
//Leif